A demencia, mint népbetegség!

A demencia napjainkban egy sok szempontból súlyos, elsősorban az idősebb korosztályt érintő megbetegedés, mely visszafordíthatatlan folyamat. A megelőzésében fontos szerepet kap a testmozgás, így a gyaloglás világnapja alkalmából szeretnénk alaposabban körbejárni ezt a témát.

A betegség megelőzése a korai felismerésen és az életmódbeli rizikók csökkentésén alapul. Családi halmozódás esetén, főként a női ágon, érdemes tünetmentesség és fiatalabb életkor esetén is konzultálni szakorvossal. A rendszeres szűrővizsgálat – mint sok más betegség esetén – itt is kulcsfontosságú. Az egészséges életmód kialakításával sokat tehetünk a demencia megelőzéséért.

A gyaloglás bármely korosztály számára – így a szeniorok számára is – hasznos, könnyen beépíthető mozgásforma, melyhez különösebb felszerelés vagy speciális felkészülés nem szükséges. A megfelelő tempó, távolság és fokozatosan felépített gyalogló edzések segítenek karbantartani a szív- és érrendszert, a rendszeres mozgással a testsúlykontroll is megvalósítható, továbbá megelőzhetők és jól szinten tarthatók a szív- érrendszeri megbetegedések. Fontos háziorvosunkkal vagy kezelőorvosunkkal konzultálni a mozgásprogram megkezdése előtt, illetve – amennyiben szükséges – sportszakember javaslatát is kérni. Az idegrendszeri érintettségű megbetegedések esetén azért is hasznos egy célzott mozgásprogram, mert az izmaink és agyunk közötti összeköttetések és útvonalak így folyamatos használatban vannak, az ingerek hatására pedig lassíthatjuk az idegkárosodás mértékét. A mozgás továbbá az agy vérellátására is kedvező hatással van, több fontos tápanyag és oxigén jut a szervhez, így segítjük a működését.

Ha eddig nem végeztél rendszeresen testmozgást, iktass be rövidebb sétákat a napodba. Ha van rá lehetőséged, figyeld egy telefonos applikációval vagy okosórával a megtett lépésszámot. Az elején érdemes minimum 6000 lépést beiktatnod naponta, melyet a szervezeted visszajelzéseire alapozva fokozatosan megemelhetsz akár 10 000 lépésre is.

 Gyaloglásra fel! Minden hétén csütörtök délután velünk tarthatsz a Kistói Parkban.

Figyeld az EFI Facebook oldalát.

Forrás: Semmelweis Egészségfejlesztési Központ

Scroll to Top