Lazítási technikák

Kovacsik Judit mentálhigiénés szakember

pályázat

A lazítási technikák

Kedves Nézőink!

Ma az előadás egy szokatlanabb formáját választottam. Nem fognak látni, de azt szeretném, ha a hangomra figyelve kényelmesen elhelyezkednének, kicsit ellazulnának, és úgy hallgatnának most engem. Közben gyönyörködjenek a szép képekben és hallgassák a kellemes ellazító zenét. 

Mivel a relaxációról fogok beszélni, így jó alkalom nyílik az ellazulás technikájának megismerésére.
Legutóbb a szív és keringési betegségek, valamint stressz kapcsolatáról, lelki okairól beszéltem, ma szeretnék néhány olyan technikáról beszélni, amelyek segítenek e stressz oldásában, megelőzésében, hogy a negatív stressz kapcsán ne alakuljanak ki komolyabb betegségek.
A stressz mindannyiunk hétköznapját átszövi, akárha boltban vásárolunk, utazunk, vizsgázunk, ha behívat a főnökünk vagy állásinterjúra megyünk.
Sajnos manapság gyakori, hogy a stresszkezelési technikák közül sokan „pótmegoldásokat” választanak, vagyis nyugtatókkal, altatókkal, alkohollal, dohányzással, feketekávé-, kóla-, energiaitalok fogyasztásával igyekeznek megszabadulni a negatív stressz okozta panaszaiktól. Ezek a „módszerek” lehet, hogy ideig-óráig segítenek a feszültség oldásában, ám rendszeres alkalmazásuk következményeként függőséget okozhatnak.
A szakemberek véleménye az, hogy a „rossz” stressz testi és lelki egészségromboló hatásainak „közömbösítéséért” a beteg, önmaga is sokat tehet.
A stresszreakciók kezelésében meghatározó szerepe van a tudatos életvitelnek, a rendszeres testmozgásnak, a relaxációs technikák, illetve az egyénre szabott feszültségoldó „megoldások” alkalmazásának, valamint az egészséges táplálkozásnak, ezen belül is a szervezet megfelelő vitaminellátásának.

Mit tehetünk a stressz ellen? 

Többféle módszer van, amelyekről beszélni fogunk most és a következő adásban is. Én két egyszerű technikát szeretnék bemutatni, amely elősegíti a stressz oldását, a belső és külső nyugalmi állapotunk visszaállítását.

Aki bármelyiket érdekesnek találja, vagy szeretné kipróbálni, bőven talál hozzá anyagot az interneten, és a számára legjobban tetszőt kiválasztva gyakorolhat és el is sajátíthatja valamelyiket. Persze, ha sikerül vezetőt találnia, akkor még hatékonyabban alkalmazhatja ezt a módszert.

Lazítási technikák: a relaxáció

A szorongás testi lelki tüneteinek csökkentésében nagy segítségünkre lehet a relaxáció. Ha megtanuljuk, hogyan tudunk úgy ellazulni, hogy közben kizárjuk a külvilágból érkező hatásokat, sikeresen tudjuk kezelni a tartós stressz okozta tüneteket.

A relaxáció pihenést, ellazulást jelent. A mindennapokban relaxáló hatású lehet egy séta, zenehallgatás, egy film megnézése. Bármi, ami kiszakít az addigi megfeszített tevékenységből. Ehhez viszont szüksége, hogy mindenki rendelkezzen az úgynevezett „énidővel” . 

Mi az az „énidő”? 

Az az önmagunkra fordított idő, amikor bármit csinálhatunk, ami számunkra örömet jelent, feltölt vagy a személyes fejlődésünket szolgálja. Ilyenkor magadért teszel, nem a családodért, barátaidért és másokért. Illetve nagyon fontos, hogy ez idő alatt nem jelenik meg a munkavégzés sehol.
Hogy kinek mi jelenti a relaxáció, egyénileg eltérő lehet. Van, akinek egy masszázs, másnak egy kellemes fürdő, szauna, kirándulás, egy jó beszélgetés, egy esti tea. Mindenkinek magának kell megkeresnie és megtalálnia a hozzá legközelebb álló módszert.
Nézzük mi a relaxáció!

Az egyik legtökéletesebb pihenés a relaxáció, amely közben a test izmai ellazulnak. Az agy is pihen, bár a figyelem végig éber – vagyis nem alszunk – mégsem feszült. A teljes testi és lelki ellazultság mélyebb és gyorsabb pihenést biztosít, mint az alvás.

Mi történik ilyenkor? Az izmok és idegek pihennek, regenerálódnak, a testi funkciók szabályossá válnak. Minthogy a relaxációt többnyire háton fekve végezzük, a szervek megszabadulnak a rájuk nehezedő nyomástól. Hosszútávon a relaxáció hatással van a testi és a szellemi stabilitásra, egész lényében felfrissül, feltöltődik az ember.

Relaxációs módszerek

Sokféle relaxációs módszer létezik. A legáltalánosabb a hanyattfekvésben végzett teljes lazítás. A relaxációt az ember külső vezető segítségével vagy kis gyakorlással önállóan is végezheti. Figyelmét lassan végigvezeti a test különböző területein, néhány másodpercig figyeli azok állapotát, működését, majd tudatosan ellazít minden feszültséget azon a területen. Így néhány perc alatt az egész test tetőtől talpig teljesen ellazul. 

Eleinte sokat segít a külső vezető hangja, hiszen a figyelem könnyen elkalandozik, újra a feladatokkal kezd foglalkozni, vagy az emlékek között keresgél. Kis gyakorlás után azonban már nem is okoz nehézséget a koncentrálás. 

Utána a figyelmünket a légzésre irányítjuk, néhány percig figyeljük a normál légzést. Nem könnyű a légzésre összpontosítani, mert amint figyelni kezdjük, azonnal szabályozzuk is. Próbáljuk mindössze szemlélni ezt a nyugodt hullámzást a testünkben. Tíz perc ilyen állapotban eltöltött idő több óra alvásnak megfelelő pihenést jelent. Fontos tudnunk azonban, hogy a relaxáció, bár felfrissít, nem helyettesíti az alvást.
A relaxáció végén aztán nagyon lassan átmozgatjuk a végtagokat, nyújtózunk egy nagyot, és fokozatosan újra teljesen éber állapotba kerülünk.

Lazítási technikák: autogén tréning

Ez már egy kicsit bonyolultabb technika.
Az egyik leghatékonyabb módszer a belső nyugalom elérésére. Az autogén tréning koncentráltabb önellazítás, mint a relaxáció. Az alapfok hat, egymást követő gyakorlat végrehajtásából áll, melyek mindegyikének az a célja, hogy kialakítsa, majd tovább mélyítse a test ellazulását és a belső nyugalmat, melyet az önmagunkra irányuló passzív figyelemmel érünk el. 

A lépésenként felépített speciális relaxációs gyakorlat során a testünk teljesen ellazul, elnehezül és átmelegszik, a “fejünk kiürül” (azaz gondolatban már nem azzal foglalkozunk, hogy milyen tennivalókat kell elvégeznünk), és a lelkünket nyugalom tölti el. Rendszeres gyakorlással elérhetjük, hogy a nyugodtság puszta szándékára a test ellazuljon, így a nyugalmi állapot gyorsan és könnyen elérhetővé válik.
A módszert érdemes képzett vezető segítségével elsajátítani, de az interneten is elérhetőek a gyakorlatok.
Remélem, kedvet kaptak valamelyik módszerhez és mostantól az „én időt” biztosítva, naponta rászánnak néhány percet a lazításra, a gondok, a feladatok és a terhek elengedésére.
Kellemes gyakorlást!!!
Készült Magyarország Kormánya és az Európai Unió támogatásával.
Forrás: Pszichozona, , Kolarovszky Gyöngyi Bálint János, Részletek: https://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/9651/tegyen-a-stressz-ellen
www.jogastudio.hu

Budapest,2020.05.26.

Scroll to Top