A lelki egészség világnapja!

Erről a napról 1992 óta emlékeznek meg minden év október 10-én. A világnapot a Lelki Egészség Világszövetsége kezdeményezte, és az elmúlt években számos szervezet csatlakozott a megemlékezéshez. A világnap célja a figyelemfelkeltés, a lelki egészség központba állítása és a pszichiátriai problémákkal élőkhöz kapcsolódó előítéletek elleni harc. A lelki egészség, a teljes egészség részeként képessé teszi az egyént, hogy sikeresebben élje és irányítsa az életét.

A lelki egészség és jóllét eléréséhez többféle eszközre is szükségünk van. Az egyik legfontosabb a helyes a helyes életmód. A helyes és egészséges életmódhoz tartozik az egészséges táplálkozás, a rendszeres testmozgás, a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás, a társas kapcsolatok ápolása, az egyén belső erőforrásainak aktiválását segítő módszerek (pl.jóga,mindfulness meditáció), valamint a szellemi és kulturális feltöltődés.

A lelki egészség és jóllét megőrzése nem könnyű feladat, főleg, ha az egyén napi szinten, vagy nagyon gyakran veszélyeztető körülményekkel, stressz helyzetekkel találkozik, olyanokkal, amelyeket nem tud szembenézni vagy elkerülni és elhárítani sem képes.

A stresszreakciók az emberi test természetes válaszai világból, a környezetből érkező kihívásokra vagy veszélyes helyzetekre (stresszorokra). A stressz reakció célja, hogy felkészítse a szervezetet a fenyegetettség elleni fellépésre. Az ilyen esetben jelentkező tünetek, panaszok, néhány napig vagy legfeljebb néhány hétig állhatnak fenn. Hosszantartó traumás helyzet folytán tartós stressz alakulhat ki, melynek súlyos szövődményei lehetnek, pl. szív- és érrendszeri betegségek, gyulladásos betegségek, tartós fejfájás, étkezési problémák, stb. Ezért fontos, hogy figyeljünk magunkra, és kellő időben felismerjük a lelki zavarra utaló, intő jeleket

A lelki egészség zavarának jelei az alábbiak lehetnek:

  • koncentrációs problémák,
  • fokozott érzékenység,
  • motiváció hiánya, közömbösség,
  • személyes higiéné elhanyagolása,
  • alvási szokások megváltozása,
  • más okkal nem magyarázható, növekvő vagy csökkenő étvágy,
  • viselkedési mintázat megváltozása,
  • ingerlékenység,
  • környezettől, társas kapcsolatoktól való elidegenedés.

Az állandósuló lelki gondok önpusztító magatartáshoz vezethetnek, éppen ezért nagyon fontos a problémák barátokkal történő megbeszélése, vagy szakember (pszichológus vagy pszichiáter) segítsége, illetve telefonos lelki segély szolgálat igénybe vétele.

Forrás: EFI Biatorbágy

Scroll to Top