A masszázs jótékony hatása

Beszélgetés Rádi Katalin masszőr, gyógyterapeutával

Kovacsik Judit mentálhigiénés szakember

pályázat

A masszázs jótékony hatásai

Ma egy új és szerintem sok embert érintő témát hoztam, melyen úgy gondolom nagyon sokan találkoztunk már és az egészségfejlesztéshez és egészségmegőrzés területéhez szorosan hozzátartozik. 

Ez a masszázs.

Egy kicsit nézzük meg a masszás történetét, amelyből kiderül, hogy az emberiség nagyon régen ismeri ezt az eljárást és hatékonyan alkalmazta az egészségmegőrzésben, és felhasználta a szervezetre gyakorolt jótékony hatását.

Legkorábbi masszázsra vonatkozó feljegyzés Kínából származik ie. 2700-ből. Orvos papok végezték, és ezt  kombinálták a szervezet aktív és passzív tornájával ez volt (Tai-Chi). 

Ugyancsak Kínából származik az akupresszúra (ujjnyomásos pont masszázs) technikája, mely egyszerűsített változataként ismert napjainkban is ez az akupunktúra.

De elmondhatjuk, hogy a Görög-római kultúrában például, az orvosok a jó levegőt, helyes táplálkozást, testmozgást, gyógyfürdőt és a masszázst is ajánlották gyógyterápiaként.  Sőt a krónikus betegeknek mozgást, gyógyfürdőt és masszázst javasolt már azokban az időkben Hippokratész.

De pl. a római udvarban pl. a sportolók (gladiátorok) masszázsával foglalkoztak, a legnagyobb római orvosok egyike, reumás betegek és sérült katonák kezelésére használta már a masszázst. 

A középkorban az egyházak testiséget ellenző befolyása miatt jelentősen csökkent a masszázs jelentősége és szerepe.

Aztán a XVIII. században Cook kapitány leírásából értesültünk, hogy Ausztráliában, Tahiti szigetén az őslakosok a fáradtságot dörzsöléssel csillapították, és Indiában a masszázst egészségügyi és rituális célból is végezték.

Későbbiekben egy stockholmi svéd vívómester és tornatanár vizsgálta behatóbban a masszázst és a masszázs technikáját, melyet tovább is fejlesztett. Érdekesség, hogy innét ered a „svédmasszázs” elnevezés. Ez a módszer egyre jobban elterjedt Európában, sőt Amerikában is átvették. 

Számtalan kutatás folyt ezen a területen és a masszázs gyakorlata mind differenciáltabbá vált. 

A tudomány fejlődése mellett, ez a terápia is egyre változik, megtartva alapjait és sokszínűségét. Napjainkban a masszázs eljárásokat két külön rendszer jellemzi, az Ázsiai és az Európai stílus. 

Szinte nincs olyan ember, aki ne szeretné a masszázst, főképp, ha az jó. De mitől válik emlékezetessé? A kulcs valójában, hogy ilyen célból, milyen alkalomból kívánja valaki igénybe venni ezt a módszert. 

Mert egészen másfajta kezelést kíván az izomláztól sajgó test, mint a relaxálásra vágyó elme. Mást kíván egy fiatal szervezet és mást egy idősebb, mást ha valaki csak ellazulni, akar és mást, ha gyógyulást remél tőle.

Azt azonban le kell szögeznünk, hogy a masszázsnak elvitathatatlanok az érdemei. 

Az izmokra gyakorolt hatása mellett nem mehetünk el szó nélkül, mert segíti az izomzat regenerálását, a megfelelő oxigén ellátást, elősegít a fáradtság megszűnését. 

A masszázsnak nagy jelentősége van az idegsejtek stimulálásában is. 

Ugyanakkor a masszázs sok esetben – épp az idegpályákra gyakorolt hatása révén – jó eredményt ér el a fájdalomcsillapításban is. 

Serkenti a nyirokkeringés működését, vagyis beindul egyfajta méregtelenítés

 (ezért is olyan fontos, hogy a kezelést követően pihenjünk, és több vizet fogyasszunk!). Ha tovább gondoljuk ezt a folyamatot, akkor láthatjuk, hogy a jó vér- és nyirokkeringés a megfelelő immunerősítés alapját is jelenti.

Fenti jótékony hatásokat megismerve érdemes elgondolkodnunk azon, hogy  kikapcsolódás, a nyugalom, a gyógyulás, az egészség, a jó közérzet,  a csak ránk irányuló figyelem mennyire luxus számunkra,  és megengedhetjük-e magunknak.

Köszöntöm Rádi Katalin gyógymasszőrt, aki beavat minket a masszázs rejtelmeibe, az alkalmazott módszerekbe, a terápiás hatásába, és beszél jótékony, a szervezetre gyakorolt kihatásairól is.

Üdvözöllek Kata!

Szeretném, ha beszélnél a masszázs lényegéről, arról, hogy tulajdonképpen miért jó a masszázs, miért és mikor és kinek érdemes masszőrhöz fordulnunk?

– A masszázs több ezer éve ismert és kedvelt terápiás módszer ! 

– Alkalmazták sokféle betegség kezelésére, illetve megelőzésre, de, akár egyszerűen egy kellemes időtöltésre is.

-A masszázstechnikák közt különbséget lehet tenni keleti és nyugati kultúrákból származó masszázsok között! 

Ebből következik,hogy sokféle masszázsfajta közül választhatunk. 

Masszírozhatunk ágyon vagy tatamin.

Masszírozhatunk ruhában „szárazon, vagy valami vivőanyagot használva.

A vivőanyag lehet hintőpor, olaj, krém!

Végezhetünk teljes test vagy rész masszázst!

Hogyan válasszunk masszás fajtát, kinek mit ajánl a szakember? Gondolok, itt arra például, ha fáj valamink, vagy csak lazulásra kikapcsolódásra vágyunk?

A vendég vagy a beteg igényeit, betegségeit figyelembe véve érdemes választani a masszázsfajták közül.

De, mindegyik masszázsnak a célja a test és lélek harmóniájának visszaállítása az egészség megőrzése vagy annak a helyreállítására törekszik.

A masszázs nagyon jó hatással van a mozgásrendszerre, ezért a krónikus mozgásszervi betegségek esetén a terápiák hatékony kiegészítője.

A hátmasszázs során például a túlterhelés és a helytelen testtartás miatti izomgörcsök és az izomfeszülés megszüntetésével csökken a csigolyákra és a porckorongra ható nyomás, enyhül a derék illetve hátfájdalom.

Az izom lazításán, nyújtásán túl hatással van a vér és a nyirokkeringésre, ezáltal a salakanyag kiválasztásra is.

Ezen kívül általános közérzet javító!

Bármilyen jó hatású is a masszázs bizonyos körülmények között nem vagy legalábbis korlátozottan ajánlott.

Ilyen:

  •  a heveny gyulladásos állapot, 
  • láz, 
  • fertőző betegség, 
  • daganatos betegség, 
  • terhesség, 
  • kezeletlen magas vérnyomás,
  • visszér gyulladás,
  • trombózis,
  • bőrelváltozás,
  • előre haladott csontritkulás.

Beszéljünk a gyógymasszázsról egy kicsit. Ez az egyik legismertebb forma, ez általában orvosi javaslatra történik, de sokszor az kezeltek is igényelhetik, általában akkor, ha el kezd fájni valamink. Melyek a leggyakoribb panaszok, amelyre a gyógy masszázst hatékonyan alkalmazható? 

A gyógymasszázs célja a rehabilitáció, ezért legtöbbször csak a megbetegedett testrészre koncentrál.

A gyógymasszázs –gyógyászati céllal, orvosi diagnózis alapján végzett masszázsforma.

A sportmasszázs intenzív erős mozdulatokkal mélyen stimulálja az izomszöveteket.

A rendszeresen alkalmazott sportmasszázs hatására, a sportsérüléseket minimalizálhatjuk, javul az izmok teljesítő képessége.

Csökkenti az izomgörcsöket, a merev izmok okozta fájdalmakat.

Lazítja a merev izmokat így terhelhetőbbé és kevésbé sérülékennyé válnak.

Sérülés esetén fokozza a gyógyulást.

Most a fizikai hatásokról beszéltünk, de tudnunk kell azt is, hogy masszázs testi-lelki-szellemi szinten ható, gyógyító érintés. Tehát nagyon sok jótékony hatással számolhatunk az egészségmegőrzés tekintetében. Hogy csak néhányat említsek, enyhíti a stressz hatásait, fokozza az izmok teljesítő képességét, jobb alvást biztosít, javítja a bőr állapotát, enyhíti a krónikus fájdalmakat. A masszírozás idegrendszerre gyakorolt nyugtató, stressz oldó hatását is legalább olyan lényeges, mint a fizikai hatások elérése. 

Szeretném, ha a következő részben a beszélnénk a masszázs mentális hatásáról, illetve még egy területről, a talpmasszázsról, amely amellett, hogy jól esik még számos pozitív hatással is rendelkezik.

Köszönöm a figyelmet!

Készült Magyarország kormánya megbízásából az Európai Unió támogatásával.

Monor, 2020. szeptember 30. 

Scroll to Top