A nyaki gerinc panaszai és ezek lehetséges kezelési módjai mozgásterápiával

Pozbai-Kuti Ildikó gyógytornász

pályázat
 

A nyaki gerinc panaszai:

A nyakfájás olyan tünet, amelyet az emberek legnagyobb része legalább egyszer megtapasztalt. Szerencsére ezeknek kis hányada hosszú időn át fennálló fájdalom, és csak kisebb részük elhúzódó.

A nyakfájás okairól:

A nyakfájásnak számos oka lehet, melyek legtöbbször a következők:

Helytelen ülés: 

Ezt tartom a legfontosabb elemnek, mivel a napjaink nagy részét üléssel töltjük. Ez a vezető ok a nyaki fájdalomra. A helytelen ülés kisgyermekkorban még nem okoz problémát, ekkor még flexibilis a gerincünk, azonban a kor előrehaladtával egyre több panasz jelentkezik. Fontos, hogy elsajátítsuk a helyes ülési technikát. Sajnos ez hosszabb időt vesz majd igénybe, mert a berögződött szokásainktól csak nehezen tudunk megszabadulni.

Mi is az a helytelen ülés? Ilyenkor előre hajlik a törzs, az ágyéki görbület kiegyenesedik, a háti görbület fokozódik. Emiatt lefelé néznénk. Ennek kivédésére előre nyomjuk a fejünket. Ez pedig sokszoros nyíró- és nyomóerőt fog róni a nyaki gerinc porckorongjaira, illetve a támasztó izmokra, szalagokra.

Helytelen testtartás: 

A legtöbb embernek rossz a testtartása. A sok ülés következtében a mellizmok megrövidülnek. A hát görbülete fokozódik, a hátizmok megnyúlnak, veszítenek izomerejükből. Annak érdekében hogy előre tudjunk tekinteni a fejet előre kell tolni és máris rossz pozícióba kerül a nyaki gerinc.

A másik eleme a helytelen testtartásnak a vállak előreesése. Ilyenkor a nyakfájást általában vállfájdalom is kíséri.

Az ülő életmód következtében a csípő- és deréktáji izmok gyengülnek. Ezért álláskor az ágyéki gerincszakaszt nem tudjuk jól tartani és hogy a test súlyvonala megfelelő helyre essen, így a nyaki gerincszakaszon rosszul korrigálunk.

Okostelefonok elterjedése: Az okostelefon használat közben erőteljesen lehajtott fejjel állunk, vagy ülünk. Ez ellen nem sok védelem van, esetleg a mobilozás idejének csökkentése.

Rossz alvási testhelyzet: 

 Ki ne kelt volna még életében fájdalmas nyakkal, amit nehezen tudtunk fájdalom nélkül mozgatni? 

Életünk mintegy harmadát alvással töltjük, így rendkívül fontos az, hogy azt milyen körülmények között tesszük. A rohanó életmód azonban ezeken az arányokon is rontott. Fontos, hogy a megrövidült idő alatt is kényelmesen feküdjünk, alvásunk pihentető legyen. Ennek érdekében megfelelő párnát, matracot kell használnunk.

A párna kiválasztásánál figyelemmel kell lennünk arra, hogy általában hason, oldal, vagy hátonfekve alszunk-e.

Hanyatt fekvésben a párnának a tarkót kell megtámasztania, ekkor van ideális testhelyzetben a nyak, tehát nem a fejünk alatt van a párna, mert ezzel máris egy kedvezőtlen helyzet jön létre.

Oldalfekvés esetén is alá kell támasztani a nyakat. Ez némileg nehezebb eset, mint a háton fekvésnél. fontos, hogy a nyakunk lógjon illetve ne emelkedjen fel. Ezek az izmok túlfeszüléséhez vezetnek, melyek erős fájdalommal járnak.  Ez esetben felkeléskor “alig tudjuk forgatni” a fejünket.

Szerencsére ma már kaphatóak ortopédiai kidolgozású párnák mind hanyatt, mint pedig oldalt fekvőknek.

Idegbecsípődés:

Általában hirtelen mozdulatra lép fel ez a probléma, villámcsapás szerű fájdalmat érzünk. Minden mozdulatra erős nyakfájást, esetleg karba, lapocka alá sugárzó fájdalmat érzünk. Ez a helyzet még kiegészülhet zsibbadással, bizsergéssel, a kéz szorítóerejének csökkenésével. Amennyiben a panaszok javulás nélkül sokáig fennállnak, akkor érdemes orvoshoz, mozgás-terapeutához fordulni. Semmiképpen nem ajánlom csontkovácshoz fordulni, mert komolyabb sérülés, esetleg bénulás lehet az eredmény.

Javaslom reumatológus illetve ortopéd felkeresését, aki szakvizsgálatokkal dönt a kezelés menetéről.

Lelki okok: 

Ezt kevesen veszik figyelembe, azonban sokszor megfigyelhetjük magunkon is, hogy lelki terheink növekedésével váll- és nyakfájás alakulhat ki. Tartós nyakfájás esetén mindig kell gondolnunk lelki tényezőkre is.

Az okok után térjünk rá a tünetekre.

Nyaki gerinc panaszai: tünetek

Nyakfájás szédüléssel: A leggyakoribb ok, hogy nem jut megfelelő mennyiségű oxigén az agyhoz. Rossz tartás miatt elsősorban idősebbek esetén a nyakon két oldalt futó aorta és a gerinc mellett futó artériák nem tudnak megfelelő mennyiségű vért szállítani az agyhoz, mert erős érszűkület alakul ki bennük.

Nyakfájás fülzúgással: ugyanúgy a rossz tartásra vezethető vissza, valamint a stressz okozta szorongás okolható érte.

Nyakfájás hányingerrel: általában ebben az esetben a nyaki izmok túlfeszülése okozza a panaszt. Stresszoldó, lazító gyakorlatok végzése javasolt.

Nyakfájás fejfájással: a nyak izmok túlfeszülése következtében a fájdalom kisugározhat az arc- illetve agykoponyára. Ritkán mindenkinél előfordulhat, melyen pihenés sokat segít. Amennyiben gyakran fordul elő, neurológus vagy fájdalomambulancia felkeresése ajánlatos.

Nyaki gerinc panaszai: kezelés 

Mivel tudjuk a kiváltó okokat, legjobb oki terápiával kezdenünk. Legfontosabb az ülés, állás és mindennapi tevékenységek közbeni helyes testtartás kialakítása, hiszen ezek azok a tényezők, amelyek a legtöbb nyaki panasz hátterében meghúzódnak.  Mint említettem, nem fog könnyen menni a hosszú időn át tartó rossz beidegződés  miatt, de kitartással jó eredményt érhetünk el. A tartás korrekciója nélkül azonban újra és újra megjelenő panaszaink lesznek.

Tornagyakorlatok végzése tehát a fejtartás korrekciójával, bizonyos izmok tudatos lazításával, más izmokkal végzett izomerősítő gyakorlatokkal, nyak mobilizációval, zsugorodott izmok nyújtásával segíthet. Ezzel kialakíthatjuk a helyes izomegyensúlyt. 

Napi rendszerességgel kell végezni a gyakorlatokat, napi 15-20 percben, illetve ülőfoglalkozás esetén napi több alkalommal megszakítva az ülést néhány perces átmozgató gyakorlatokkal.

Természetesen nem minden nyaki probléma hátterében ezek, a majdnem mindenkit érintő statikai elváltozások állnak. Komolyabb panaszok esetén mindenképpen fontos orvoshoz fordulnunk, ilyenek pl.: 

  • erős szédüléssel járó panaszok, 
  • zsibbadás érzéskiesés, 
  • nyelési problémák, 
  • hosszan fennálló súlyos, életminőséget komolyan befolyásoló panaszok, 
  • erős éjszakai fájdalom. 

Ezek oka lehet egy korábban elszenvedett sérülés, komoly csontritkulás, fejlődési rendellenesség, daganatok stb. . Ezek kizárása, vagy igazolása dönti el a kezelés további menetét.

Először a háziorvost keressük fel és majd ő dönt a tovább utalásról, esetleges vizsgálatok elvégzéséről.

Mindenképpen javaslom az életmódváltást, enyhébb panaszok esetén gyógytornász, manuálterapeuta (orvos, vagy gyógytornász) felkeresését. Lehetséges még az izomlazító és fájdalomcsillapító gyógyszerek szedése, természetesen amennyiben ezek néhány hét alatt nem szűnnek ki kell vizsgálni a makacs panaszok eredetét.

Gyógytornászok lazító technikák alkalmazásával, a korábban elmondott izomerősítéssel, életmód-tanácsadással,a helyes tartás tudat kialakításával tudnak segíteni. Az elmúlt évtizedeken nagyon jó eredmények születtek a kinesio tape (tapasz) alkalmazásával.

Összegzés: 

Természetesen ez egy nagyon általános és leegyszerűsített összeállítás a nyaki panaszokkal kapcsolatban, célom a mindenki számára történő közérthető ismeretterjesztés. Természetesen, aki személyes kérdéssel szeretne hozzám fordulni, megteheti a Monorierdei EFI honlapján, illetve az azon található elérhetőségeken.

Bízom benne, hogy sikerült az érdeklődésüket felkelteni a téma irányában.

Mindenkinek fájdalommentes napokat, jó egészséget kívánok!

Készült Magyarország Kormánya megbízásából, az Európai Unió támogatásával.

Budapest,2020.04.24.

Scroll to Top