Beszéljünk az időskorról

A Gondozási Központ bemutatása

Kovacsik Judit mentálhigiénés szakember

pályázat

Beszéljünk az időskorról!

Szeretnénk bemutatni egy újabb szervezetet, amellyel, együtt dolgoztunk az egészségfejlesztés terén. Legutóbb cukorbetegekről, most az idősgondozást végző intézményről fogunk beszélgetni.

De előtte:

Beszéljünk az időskorról!

Egész életünk arról, szól, hogy mindig újabb és újabb életszakaszokba lépünk. Tulajdonképpen minden életszakasz egy krízis, ha végig gondoljuk, minden életszakasznak megvannak a kihívásai, változásai.  A szakirodalom 60-65 éves korra teszi az időskor kezdetét, tehát innentől kezdve beszélhetünk az időskorról. 

Ebben az életszakaszban nagyon sok fontos és lényeges változás  történik, hiszen erre az időszakra esik a nyugdíjazás kora, a munkahely megszűnésével változik a szociális környezet, több veszteséget is megélünk, a munkatársakkal való kapcsolat változásában, megszűnik a rendszeresség, az állandóság, és mindez felerősíti a bizonytalanság érzését. A munkakörnyezet elvesztése, gyakran okozza a magányosság érzését.

Ilyenkor a lelki egészség szempontjából nagyon fontos az életmódváltás. Nézzük, mit is tehetünk.

Azt gondolom, első lépés lehet az egyfajta életút kiértékelés. Érdemes visszatekinteni arra, mi az, ami eddig történt, és mi áll még előttünk. A szakirodalom szerint az egészséges öregedésnek egyik lényeges kritériuma lehet, annak belátása és elfogadása, hogy már nem mindent tudunk vagy vagyunk képesek megváltoztatni, megtenni. A bekövetkező testi, szellemi, lélektani változásokhoz való alkalmazkodásban az életmódnak, markáns szerepe van.

Az időskorra fel kell készülni. 

A felkészülésben sok mindent figyelembe kell venni, a környezeti, a szociális helyzetünket, egészségi állapotunkat. Ezek közül néhányra nincs közvetlen ráhatásunk, azonban vannak olyan tényezők, amiket tudunk befolyásolni.

Felmerül a kérdés, a helyes életmóddal mit tehetünk lelki egészségünk ”karbantartása” érdekében?

Jó, ha ezekben az esetben rendelkezünk társas kapcsolatokkal, ezek segítenek átlendíteni a nehézségeken, kizökkentenek a negatív lelkiállapotból. Itt van nagy szerepe a csoportoknak, hiszen itt az egyén hasonló élethelyzetben lévő, nehézséget, veszteséget átélt személyekkel találkozhat, amely segíti őt a feldolgozásban. A csoport támogató ereje sokat segíthet a problémák megoldásában.

Sajnálatosan időskorban a memória hanyatlása, a depresszió, a szorongás és a demencia sok gondot okoz, ezért néhány jó tanácsot adnék az egészségmegőrzéshez!

Válasszon szellemileg serkentő elfoglaltságokat!

Őrizze meg fizikai aktivitását! Ha dolgoznak az izmok, dolgozik az agy is. A rendszeres testmozgás következtében az agyat friss vérrel ellátó apró erek száma is megnő.

Figyeljen az egészséges étrendre! A mentális egészség szempontjából elsősorban az ún. mediterrán étrendet tartják követendőnek.

Ellenőriztesse vérnyomását, vércukor­ és koleszterinszintjét! A középkorúak magas vérnyomása idősebb korban fokozza a mentális problémák előfordulásának esélyét. A vérnyomás normális tartományban tartásának legjobb módja, ha ügyel a normális testsúlyra, sokat mozog, csökkenti vagy kiiktatja az alkoholfogyasztást, lehetőség szerint kerüli a stresszhelyzeteket és egészségesen étkezik. 

Figyeljenek az érzéseikre! 

A mentális egészség nem azt jelenti, hogy mindig kiegyensúlyozottak és vidámak vagyunk, de aggodalomra ad okot, ha a hangulat ingadozások, a tartós rossz, vagy nyomott hangulat.

Ne zárkózzon be, maradjon kapcsolatban ismerőseivel, barátaival és családjával! A magányosság, elszigeteltség érzése is rontja a mentális egészséget. A jelenlegi informatikai helyzetben nagyon könnyű elérni a másik embert, de semmi sem pótolhatja a személyes találkozásokat, beszélgetéseket, kirándulásokat vagy más közös programokat.

Beszéljünk a Gondozási Központokról. Ez az intézmény általában az, amely az idős embereknek nyújt segítséget abban, hogy önállóságukat, függetlenségüket minél tovább saját környezetükbe megőrizhessék. 

2019-ben vettük fel a kapcsolatot, és azokon a területeken próbáltunk hatékonyan segíteni, amely segíti az időseket a testi és a szellemi frissesség megtartásában, az egészségük megőrzésében.

Az elmúlt másfél év tapasztalatairól kérdezem Vitányi Margit GK. vezetőt.

A riport online megtalálható a honlapon.

 Készült Magyarország kormánya megbízásából az Európai Unió támogatásával.

  1. augusztus 10.

Felhasznált irodalom:

http://otszonline.hu/betegtajekoztato/cikk/a_mentalis_egeszseg_megorzese_idoskorban

https://www.aranykereszt.hu/az-idoskor-lelki-jellemzoi

Scroll to Top