D-vitamin hiány, segít-e a szolárium?

Magyarországon a tél végére a lakosság közel 95%-ánál alakul ki D-vitamin hiány. Ez elég magas szám, nem? A D-vitamin napfény hatására (UV-B sugárzás) a bőrben is képes szintetizálódni, így a nyári időszakban, ha az arcunkat és karunkat naponta legalább fél órát éri napsugárzás, és mellette változatosan táplálkozunk, a D-vitamin-ellátottságunk biztosított. Ezzel szemben télen sokszor csak az orrunk hegye lóg ki ruházatunkból, vagy ki se jutunk a szabadba a napsütéses órák idején, így jól látszik, hogy ekkor nem elég a napsütésre hagyatkoznunk.

Ez alapján sokakban felmerülhet a kérdés: Akkor irány a szolárium? A rossz hír az, hogy sajnos a szoláriumban található csövek nem egyenértékűek a napsugárzással, nagyobb mértékben bocsátanak ki UV-A sugarakat, amelyek a bőr öregedéséért felelősek, emellett hozzájárulhatnak a bőrdaganatok kialakulásához. Természetesen nem tilos a szoláriumhasználat, hiszen gyakran hangulatjavító hatású ebben a borongós időszakban, de mindenképp ritkán, mértékkel látogassuk, és ne felejtsünk el mellette a D-vitamin pótlásáról gondoskodni.

Zsírban oldódó vitamin révén a D-vitamin-hiány tünetei viszonylag későn jelentkeznek. Ősztől tavaszig érdemes tudatosan, étrend-kiegészítővel is megtámogatni szervezetünket, hogy megelőzzük kialakulását. Felnőttek számára napi 50 mikrogramm, azaz 2000 Nemzetközi Egység, gyermekek és serdülők számára pedig maximálisan napi 25 mikrogramm, vagyis 1000 Nemzetközi Egység az ajánlott mennyisége.

Forrás: Semmelweis Egészségfejlesztési Központ
Scroll to Top