Egészséges táplálkozás ősszel?

Az őszi hónapokban különösen fontos az egészséges táplálkozás, a vitaminbevitel, és a fertőzések elleni védekezés. A szabadtéri tevékenységek, sportok, a séta, a kirándulás nemcsak jó kikapcsolódási lehetőségek, hanem segítenek a télre való felkészülésben, akárcsak a helyes étrend és alapanyagok megválasztása. Az elkövetkező napokban egyre jobban megmutatja magát az ősz, és ha kilátogatunk a piacra gyönyörű szezonális választékot találhatunk mind a zöldséges, mind a gyümölcsös pulton.

Nézzünk meg ezekből néhányat:

Szezonális és helyi zöldség az édeskömény, ami talán kevésbé elterjedt, de egy nagyon értékes, és egyedi ízvilágú növény. Vékonyra szeletelve salátákban izgalmas ízt ad, akár grillezve, akár nyersen, készülhet belőle krémleves, vagy megsütve köretként is megállja a helyét. A népi gyógyászatban puffadásos panaszok orvoslására alkalmazzák, és antioxidáns tartalma is kiemelkedő, igazi “superfood”.

A sütőtöknek jelentős béta-karotin tartalma, emiatt fontos szerepe van az egészséges látás megőrzésében, magas rost tartalmának köszönhetően méregtelenítő és emésztést könnyítő hatása van.
A benne található vitaminok az immunrendszert és az ellenállóképességet erősítik.

A cékla támogatja a máj működését, a méregtelenítési folyamatokat, valamint csökkenti a zsírmáj kialakulásának rizikóját is. Bizonyos fitokemikáliák, például a methionin nevű pigment, stimulálják, élénkítik a máj sejtjeit, így azok hatékonyabban tudnak küzdeni a felhalmozódott méreganyagok ellen. Ezentúl ismert a vérnyomáscsökkentő hatása, jó a bőrproblémákra, gyulladáscsökkentő, és jó a vérszegénység ellen is.

A kelbimbó a legegészségesebb ételek közé tartozik, már ami a vitamin- és ásványianyag-, valamint fitonutrienstartalmát illeti a kalóriatartamához viszonyítva. Ugyanis egy adag relatíve kevés kalóriát, viszont rengeteg hasznos tápanyagot tartalmaz, elsősorban amiatt, hogy egy adag a napi C- és K-vitamin-szükségletünket is fedezi.

A fokhagyma erősíti a szív- és érrendszerünket, a benne található másodlagos növényi anyagoknak köszönhetően kifejezetten jó hatással van a vérzsírra, így megakadályozhatja számos szívbetegség kialakulását. Ezen kívül a vérnyomást is képes csökkenteni.

Forrás: Dietetikusok Országos Szövetsége

Scroll to Top