Érdekességek a koffeinfogyasztásról

A népesség 80%-a fogyaszt napi rendszerességgel koffeint, és sokan nincsenek vele tisztában, hogy mennyit. A felnőttek esetében napi legfeljebb 400 mg koffein fogyasztása még nem jelent kockázatot az egészségükre nézve, gyermekeknél ez az érték nem pontosan meghatározható, de legfeljebb naponta 3 mg/ttkg. Jó, ha tudod, hogy gyermeked alvásminőségét, viselkedését már az ennél alacsonyabb mennyiség is befolyásolhatja.

Felnőtteknél ez gyakorlatban legfeljebb 4 csésze kávét jelent (feltéve, ha nem dupla vagy extraerős verziót választunk, és nem fogyasztunk mellé más koffeintartalmú termékeket). TIPP: Törekedj arra, hogy legfeljebb 3 csészével fogyassz, és akkor szinte biztos, hogy nem léped át az ajánlott mennyiséget, hiszen erősebb kávékban akár 120 mg is lehet csészénként.

Napjainkban egyre gyakoribb jelenség, hogy már az általános iskolában is energiaitalt vagy kólát fogyasztanak a diákok. Egy 30 kg-os gyerek már egy kávé vagy egy doboz (2,5 dl) normál erősségű energiaital és fél tábla tejcsoki elfogyasztásával túllépi a napi ajánlott maximumot, nem is beszélve a nagyobb kiszerelésű termékekről, és a nagy mennyiségben fogyasztott kakaótartalmú termékekről (pl. kakaós csiga, kakaós ital, édességek). Jó, ha tudod, hogy sok palackozott tea zöld- vagy feketetea alapú, így ezek is tartalmaznak koffeint.

A túlzásba vitt, rendszeres koffeinfogyasztás negatívan hathat az idegrendszer fejlődésére, sokszor hozzájárul viselkedési problémák kialakulásához, és általában magasabb hozzáadott cukorbevitellel is társul. Szülőként a mi felelősségünk, hogy megtanítsuk gyermekünknek az egészséges életmód alapjait, és ehhez a megfelelő folyadékfogyasztási szokások kialakítása is hozzátartozik.

A folyadékbevitel bázisát a víznek (csapíz, szűrtvíz, ásványvíz) kell adnia, ez kiegészíthető alkalmanként üres gyümölcsteával (a többi teatípus szintén koffeintartalmú), hígítva 100%-os gyümölcslevekkel, smoothiekkal, tejalapú italokkal. A koffeint mindenképpen kerüljük a késő délutáni, esti órákban és mindig tartsunk mértéket!

Te mennyi koffeint fogyasztottál ma?

Forrás: Semmelweis Egészségfejlesztő Központ
Scroll to Top