Fermentált zöldségek

Ha szeretnénk, hogy a zöldségek és gyümölcsök jótékony hatásait akkor is élvezhessük, mikor már a szezonnak vége, a fagyasztás mellett a savanyítás, vagy a fermentálás is jó megoldás a zamatok megőrzésére.
Fontos azonban, hogy a két fogalom között lényeges különbség van.
A savanyítás során sót, cukrot és ecetet is adhatunk a zöldségekhez, ami nem csak az íz intenzitását, de a színeket is megváltoztatja az üvegben. A savanyítás során továbbá gyakran hőhatás is éri a zöldségeket, gyümölcsöket, ami vitaminveszteséghez vezethet. A savanyúságként árult termékek gyakran tartalmaznak más adalékanyagokat is, például tartósítószert.
A fermentálás ezzel szemben egy “élő” savanyúság, melynek során a nyers zöldséget sóoldatba áztatva szobahőmérsékleten hagyjuk erjedni, és amikor a tejsavbaktériumok elkezdenek dolgozni, “savanyodik” a zöldség. Mikor elérte a kívánt erjedési fokot, tiszta üvegbe helyezve hűtőben hetekig, vagy akár hónapokig tárolható az így kapott savanyúság.
A fermentált zöldségek prebiotikus hatásairól és előnyös egészségügyi hatásairól egyre több tanulmányt olvashatunk, és gyakori, hogy az így elkészített zöldségek kevésbé puffasztanak, az érzékenyebb emésztőrendszerűek is jól tolerálják őket.
A napi zöldségfogyasztáshoz természetesen mindkét savanyúság hozzájárul, feldobhatunk velük egy szendvicset vagy salátát is.
Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége
https://www.facebook.com/teritekenazegeszseg

Scroll to Top