Időskori táplálkozás, epebetegségek étrendi kezelése

Kovács Anikó dietetikus

pályázat

Az epebetegség idős korban igen gyakori, meglepő, de nem csak idős korban jelentkezhet.

Mi is az epe szerepe? Az epe a máj által termelt folyadék, ami egy zöldes színű üreges, páratlan szervben, az epehólyagban raktározódik, majd étkezés során a bélrendszerbe ürül. A zsíremésztésben van szerepe, a zsírokat kis cseppekké bontja, valamint segíti a koleszterin, a zsírban oldódó vitaminok és a zsír felszívódását. A probléma akkor adódik, ha az epe nem tud ürülni a hólyagból, így epekő képződhet és/vagy gyulladást okozhat. Kialakulhat akut-, és krónikus epehólyag-gyulladás is. A tünetek különbözőek lehetnek annak függvényében, hogy mi a pontos megbetegedés. Hányinger, hányás, puffadás, émelygés, szúró, görcsös fájdalom a jobb oldalon.

Az epebetegségek kialakulásához az egészségtelen életmód nagyban hozzájárul, de a kor előrehaladta is hajlamosító tényező lehet.

A diéta maga nagyon egyénfüggő, egyéni tolerancián alapul. Sok esetben magunknak kell kikísérletezni, mennyit bír a szervezetünk tünetek nélkül. Befolyásoló tényező, hogy épp akut, fellángoló vagy nyugalmi szakaszban van a páciens. Így ez is, mint minden diéta egyénre szabott kell, hogy legyen, ezért én most általános irányelveket fogok megosztani, hiszen, nem mindenkinek egyforma a fájdalomküszöbe, és lehet, ami valakinek nem okoz gondot az másnak súlyos görcsöket generál.

Általánosságban elmondható az epebetegség étrendi kezeléséről, hogy zsírokban szegény, azonban teljesen megvonni sem szabad a zsírbevitelt, mert az epepangáshoz vezet, ami szintén kellemetlen tünetekkel jár. A nap zsírbevitel kb 0,3-0,8g/ttkg legyen, ami pl egy 60kg-os nő esetében 0,5g/ttkg-mal számolva napi 30g zsírszükségletet jelent. Ebbe beleszámít minden élelmiszer zsírtartalma úgy mint a tejé, túróé, sajté, húsoké és amit ételkészítéshez használunk. Érdemes tehát korlátozni a zsírbevitelt, ezért válasszunk zsírszegény termékeket. Pl.: 1,5%-os tej, zsírszegény túró, sovány joghurt, sajtoknál <20g/100g zsírtartalmút válasszunk (light sajtok, light mozzarella, light pannónia, óvári sajt). Zsiradékok közül kerüljük az állati zsírokat és ha lehet a napraforgóolajat is cseréljük le olívaolajra. Válasszunk olaj nélküli sütési módokat, konyhatechnológiát. Ha lehet használjunk sütőpapírt az olajjal/margarinnal/vajjal való kikenés helyett, illetve sütőzacskóban, alufóliába tekerve is finom ételeket készíthetünk zsiradék hozzáadása nélkül. Kerüljük a bő zsírban sülteket (rántott ételek) mert görcsöket, görcsrohamokat okozhat. Ezeket is el tudjuk készíteni a sütőben, ha sütőpapírra tesszük és pici (1 ek) mennyiséggel megkenjük, vagy ha van olaj spray, azzal befújjuk és magas hőfokot választunk. Sült burgonya helyett készítsünk steak burgonyát vagy tepsis burgonyát, melyet szintén zsiradék nélkül süthetünk sütőpapíron sütőben.

A tojásfogyasztás is egy kritikus pont az epebetegeknél. Van aki egyáltalán nem tudja tolerálni, és akad akinek semmilyen panaszt nem okoz. Célszerű főtt tojást próbálni. Vajat, margarint kerüljük, mert nagyon magas a zsírtartalma, helyette vajkrémeket, light sajtkrémeket válasszunk. Kerülendők a zsírok ételek: pörköltfélék, halászlé, tojásrántotta, szalonnás tojás, töltött dagadó, sült oldalas, székelykáposzta.

Kerüljük a túl fűszeres ételeket, mert szintén epegörcsöt válthat ki. Válasszunk helyette kímélő fűszerezésű, friss zöldfűszerekkel készített ételeket. Érdemes a készételeket is kerülni ebből kifolyólag.

Fehérjebevitel kb 1-1,2g/ttk legyen. Zsíros húsrészek helyett a zsírszegény(ebb) húsokból készített ételek, a felvágottak közül inkább a sonkafélék vagy minőségi virslik választása célszerű. Kerülni javasolt a soproni, debreceni, kolbász, szalonnafélék fogyasztását, mint ahogy a májon kívül más belsőségekét is. Választható húsok és húskészítmények: sovány szárnyasok (csirkemell, bőr nélküli csirkecomb, pulykamell) sovány húsok (sertéscomb, sertéskaraj, marhalapocka), zsírszegény halak (tőkehal, busa, hekk), sonkafélék, virsli, párizsi. A húsokat is süssük sütőben, ha sütőzacskót választunk belehalmozhatjuk a zöldségeket, melyek szintén jó ízt adnak. A hüvelyesek puffadást okozhatnak, ezért érdemes főzővizüket többször cserélni, de a legtöbb epebetegséggel küzdőnek ez panaszt okoz, ezért érdemes kihagyni az étkezésből. A tejtermékek esetében mint említettem a sovány verziót válasszuk.

A szénhidrátbevitel napi mennyisége 3–5 g/ttkg naponta. A friss pékáruk szintén panaszt okozhatnak, főként a kelt tészták, ezért érdemes másnaposan fogyasztani őket. Akinek súlyfelesleges van az teljes kiőrlésű termékeket fogyasszon. Gabonafélék közül minden beilleszthető a diétába, úgy mint a rizs, búza, fehér és teljes kiőrlésű kenyerek, pékáruk. Ha van rá mód akkor a teljes kiőrlésűre essen a választás, mert a rostok a zsírok felszívódását valamelyest lassítják, csökkentik.

A rostdús táplálkozáshoz sok zöldséggel tudunk hozzájárulni. Fontos azonban, hogy a zöldségek héja is panaszt okozhat, illet az illóolaj-tartalmúak szintén (káposztafélék, zeller, hagymafélék, fűszerek ánizs, chili), paprika, lecsó. Általában nem okoznak panaszt a főzelékfélék: burgonya, sárgarépa, tök, paraj, saláta.

A gyümölcsök fogyaszthatósága egyéni tolerancia kérdése. Ha magában panaszt okoz, akkor hámozzuk, szeleteljük, reszeljük, főzzünk belőle kompótot, pároljuk, törjük, turmixoljuk őket. Az apró magos gyümölcsök – eper, málna, ribizli – általában panaszt okoznak. A karakteres gyümölcslevek is problémát okozhatnak – ananászlé, eperlé, mandarinlé, paradicsomlé stb. Diófélék, olajos magvak zsírtartalmuk miatt nem ajánlottak. Általában nem okoz panaszt: alma, narancs, citrom, szőlőlé, meggy, őszibarack.

Érdemes naponta többször étkezni kis adagokban 5-6x, és sok folyadékot kell fogyasztani. ( 2l min), de ezek ne cukros és szénsavak üdítők legyenek, hanem víz, mentes víz, világosra főzött tea. A kávé sokszor panaszt okoz ezért az egyéni tolerancia függvényében szavab fogyasztani, világosra főzve. Továbbá egyéni toleranciával fogyaszthatók még: Tej, tojás, vaj, margarin, nyers saláták, paradicsom, zöldpaprika, gomba, mustár, ánizs, köménymag, rostos gyümölcslevek.

Budapest,2020.05.07.

Scroll to Top