Jóga hatásai szervezetünkre

Bernula Ildikó mentálhigiénés szakember

pályázat
Jóga hatásai szervezetünkre

Bernula Ildikó mentálhigiénés szakember előadása: A mai előadásomat a szív és érrendszeri betegségek megelőzésének egyik olyan formájáról tartom Önöknek, ahol stresszoldáson kívül a vérkeringést is segíti testünkben a gyakorlatok, illetve a gyakorlatsorok. Jóga hatásai szervezetünkre Készült Magyarország Kormánya megbízásából, az Európai Unió támogatásával.

Közzétette: EFI Monori Járás Egészségfejlesztési Iroda Monorierdő Központtal – 2020. június 22., hétfő

A mai előadásomat a szív és érrendszeri betegségek megelőzésének egyik olyan formájáról tartom Önöknek, ahol stresszoldáson kívül a vérkeringést is segíti testünkben a gyakorlatok, illetve a gyakorlatsorok.                                          

   Jóga hatásai szervezetünkre

 A „jóga” szanszkrit eredetű szó, azt jelenti: járom, iga, összekötés, egyesülés. Konkrét írott emlékek Kr. e. 4. században élt indiai bölcs, Patandzsáli mester szútráiból maradt fenn. A jóga évezredes rendszere a testi-lelki egészség megőrzését célozza, hogy egyensúlyban éljünk és megteremtsük a test, az elme és a lélek egyensúlyát. Ily módon segít a jóga megoldani és leküzdeni a mindennapos problémákat és gondokat.

A jóga, habár jóval több, mint egy sport, kiváló mozgásforma mindazok számára, akik az egészségüket és fiatalságukat szeretnék megőrizni. A mozgásokat a jóga 6 fajtába sorolja, így izmok összehúzása és kinyújtása, préselése és csavarása, oldalra nyújtása, előre és hátra hajlítása és végül a test megfordítása, azaz a fordított testhelyzetek. Kifejezetten az a jó a jógában, hogy a gyakorlásokat mindenki a maga szintjéhez, napi hangulatához mérten végezheti, nem kell, hogy benne legyen az erőlködés. Az egyetlen fontos dolog, hogy jó érzéssel töltse el az óra végére, mindig csak azt „vesszük el” az egész jóga tudományból, amire éppen, adott pillanatban szükségünk van. Éppen ezért gyakorlás után mindig jóleső fáradtság, kellemes nyugalom pozitív energiával töltődik fel a jógázó.

A jóga három fő összetevőből áll:

Pózok (ászanák):

 ez a fizikai szint, amikor a gyakorlást végző személy különböző testhelyzeteket vesz fel, majd tartja ki több légzésig.

Légzéstechnika

többfajta légzéstípus létezik a jógában, de ezek mindegyike segíti a felvett testhelyzeteket, segít önmagunk megismerésében.

Meditáció és relaxáció

a szellemi és lelki szint, fejlesztheti a koncentrációt, segíti az elengedést, képessé tehet önmagunk fizikai és lelki állapotának javítására, az öngyógyításra, de legalábbis elősegítheti a gyógyulási folyamatokat.

Jóga hatásai:

  • A jógától lazábbak, hajlékonyabbak, tónusosabbak és akár erősebbek lehetünk.
  • A jógának koncentráció fejlesztő és stresszoldó hatása van. Segít oldani a bemerevedett részeket, megnyugszik az idegrendszer, ugyanakkor a megfelelő légzés által több oxigén jut az izmokhoz és sejtjeinkhez, ez pedig segíti a felfrissülést.
  • A jóga segít megőrizni egészségünket, fiatalságunkat. Számos olyan ászana van, amely kifejezetten a „fiatalításra” (fordított testhelyzetek), vagy a belső szerveink helyes működését segíti. Ezáltal jobb lesz az emésztésünk, ami pedig a méregtelenítésben játszik nagy szerepet.

A rendszeres jógázás segít, hogy tudatosabbá váljunk és a testi és lelki harmóniánkat megtaláljuk.

„Ha a jóga szóba kerül, általában az úgynevezett jógatornára gondolunk. Pedig a jóga a régi Kelet emberének sajátságos ismeretrendszere. A lényege az elmélyült önmegfigyelés, ennek révén testi és szellemi működéseink minél tüzetesebb megismerése, és az ismeretek felhasználása – módszeres gyakorlati formájában – egészségünk tartós megőrzése és önmagunk tökéletesítése érdekében.”  (Dr Víg Béla)

Irodalom : WWW.YOGAINDAILYLIFE.ORG.

Tornóczky Gusztáv József főiskolai tanársegéd, tanszékvezető-helyet A jóga története – History of Yoga

Dr Peter Konopka:Gyógyító jóga

Én és a jóga két külön világ voltunk. Idén minden megváltozott!

blog.decathlon.hu › 2017/05/30 › en-es-a-joga-ket-kulon-vilag-voltu…

KÉSZÜLT MAGYARORSZÁG KORMÁNYA MEGBÍZÁSÁBÓL AZ EURÓPAI UNIÓ TÁMOGATÁSÁVAL.

Budapest,2020.06.22.

Scroll to Top