Kedvencem az eper!!!

Az év egyik legjobban várt gyümölcse az eper. Érdekesség, hogy az a gyümölcs, amit lelkesen eperként vásárolunk a piacon, az nem is eper, hanem szamóca, de a közbeszédben mégis eperként hivatkozunk rá, ki tudja miért. (Hivatalosan a fekete, vagy fehér eperfa termését (Morus nigra, Morus alba) hívják epernek).

?Érdemes megvárni e gyümölcsnél a hazai, szezonális termést, ugyanis a messziről érkező epret általában vegyszerrel kezelik, hogy elkerüljék a szállítás alatti romlást.

 ?Az eper minden évben az első helyek egyikén szerepel az amerikai ún. „Piszkos 12” listán. Ezt a – sokak által vitatott – listát az Environmental Working Group állítja össze a vizsgált élelmiszerek peszticid-maradvány tartalma alapján.

?Legtöbbször nyersen, vagy desszert részeként (pl. süteményekben) fogyasztjuk, pedig kiváló smoothieba, natúr joghurtba, túrókrémbe, vagy épp gyümölcslevesbe, de a különböző tavaszi salátákba is helye van, például spárga mellett.

?Az eper (szamóca) jól tartósítható, egyrészt befőzéssel, másrészt fagyasztással. A fagyasztóba kerülhet „gurulósan”, azaz szemenként, egészben, vagy pürésítve is.

?Figyeljünk rá, hogy az epret vásárláskor alaposan vizsgáljuk meg, otthon pedig darabonként nézzük át. Ami nyomódott, azt minél előbb használjuk fel, de ha bármilyen apró penészfoltot is látunk rajta, azt gyümölcsöt azonnal dobjuk ki.

?Vannak, akik bőségesen porcukrozva, vagy épp tejszínhabbal eszik az epret, ami így már a desszert kategóriába tartozik. Próbáljuk meg minél többször cukor és tejszínhab nélkül fogyasztani ezt a gyümölcsöt, így egyrészt jobban érvényesül a természetes, finom szamócaíz, másrészt rengeteg felesleges hozzáadott cukrot és kalóriát megspórolhatunk.

?Tápanyagtartalma 100 g-ban: energia 38 kcal, fehérje 0,9 g, szénhidrát 7 g, rost 2 g. Kiemelkedő a C- és az A-vitamintartalma.

Forrás:

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Scroll to Top