Néhány gondolat, hogy könnyebb legyen otthon!

Kovacsik Judit mentálhigiénés szakember

pályázat

A koronavírus lelki hatásai

Néhány gondolat, hogy könnyebb legyen otthon!

Kovacsik Judit mentálhigiénés szakember

  • Néhány gondolat, hogy könnyebb legyen otthon!

Szeretném a legutóbbi előadásomat még néhány gondolattal kiegészíteni, mivel időhiány miatt ezek kimaradtak és fontosnak tartom, hogy szóljak, illetve nyomatékosítsam ezeket.

  • koronavírus lelki hatásai és hogyan kezelhetjük azokat?

A gyerekek után foglalkozzunk saját lelki egészségünkkel!

  • Nézzük, mit tehetünk lelki egészségünk megőrzése érdekében.
  • A hírfogyasztás mérséklése
  • Stressz és a vírus
  • Ne pánikoljunk, de ne is bagatellizáljunk!!!
  • Barabási Albert-László hálózatkutató gondolatai.”Hogyan tovább”

Szeretném a legutóbbi előadásomat még néhány gondolattal kiegészíteni, mivel időhiány miatt ezek kimaradtak, és fontosnak tartom, hogy nyomatékosítsam ezeket.

Napirend fontossága

Megerősíteném a napirend fontosságát, mivel segíti a kiszámíthatóságot, az időérzék és a biztonságérzet megteremtését, ami nélkülözhetetlen a lelki egyensúly megtartásához és a nap gördülékeny lefolyásához. Egyik napról a másikra azonban nem lehet kialakítani egy jó napirendet, de legyen egy napi rutin, legyenek bizonyos szabályok, mert ez megelőzheti a veszekedéseket, vitákat, és erősíti az egészséges fizikai és mentális otthoni biztonságérzetet.

Néhány ötlet még!!!

Lelkileg készítsd fel magad!

A kialakult helyzet mindenki számára nehéz és feszültséggel teli. Megváltoztak a megszokott körülményeik, ezért időre és türelemre van szükségünk ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjanak. Igen, lesznek nehéz, hisztis időszakok. Ha azonban számítunk ezekre, igyekszünk őket elfogadni együtt érezni, akkor hamarabb, sőt akár maguktól is megoldódhatnak a dolgok.

Legyen legalább három olyan tevékenység, szokás, amit rendszeres a nap folyamán

Ezek a rituálék biztos pontot jelenthetnek napban.

Pl. Ilyen lehet a közös, reggeli, ebéd. Délutáni közös mesélés a kicsiknek, de lehet egy közös torna.  Ez lehet a reggeli családi összebújás az ágyban, a reggeli jóga, torna, a közös ebéd, a délutáni közös mesélés, vagy kertészkedés, adjatok kisebb feladatokat, bármi olyat, ami fontos számotokra, ami jó érzéssel tölt el.

Tanulóidő

Az online megtartott tanórákon való részvételhez többnyire nekünk kell alkalmazkodnunk, hiszen a tanároktól függ, hogy az óra mikor zajlik.

Nekünk, szülőknek is szükség lehet technikai segítségünkre, különösen a kisebb gyerekek esetében. Ezenfelül viszont az a szerencsés helyzet áll elő, hogy az önálló tanulóidőt mi oszthatjuk be. Az otthon tanulást akkorra érdemes tenni, amikor a gyerekünknek a legjobban vág az esze. Ez pedig mindenkinél más.

Játékidő

Az intézmények által biztosított tanulás mellett nem szabad elfelejtenünk, hogy a gyerekek a játékon keresztül tanulnak és fejlődnek a legtöbbet. A játék biztosít számukra a mozgások gyakorlására, a szociális készségek elsajátítására, művészeti önkifejezésre és mély érzéseik feldolgozására Fontos tehát, hogy kellő időt, teret és lehetőséget biztosítsunk gyerekünknek a szabad játéktevékenységre.

A koronavírus lelki hatásai és hogyan kezelhetjük azokat?

A gyerekek után foglalkozzunk saját lelki egészségünkkel!

A koronavírus nem csupán a testi egészségünket veszélyeztetheti, hanem rányomta a bélyegét az emberek kedélyállapotára.  Azt sem könnyű feldolgozni, hogy mindennapi életünk kizökkent a megszokott ritmusából a korlátozó intézkedések miatt.  Ezen túlmenően vannak aggodalmaink a koronavírus miatt, ezek az arra hajlamosoknál szorongássá is fokozódhatnak.

Megoldás az lenne, ha gyors egészségügyi megoldás születne, de sajnos erre jelenleg kevés az esély, bár biztató híreket már hallani, de egyelőre, konkrétumokkal nem számolhatunk. Sajnos az idő előrehaladtával a mentális nyomás erősödni fog, főként, ha nálunk is kitör a járvány. Jelenleg még nem mindig csak viszonylag kevés megbetegedést észleltek, ugrásszerűen nem nőtt a fertőzöttek száma. Viszont, ha helyzet romlik, előfordulhat, mint ahogy más országokban is láttuk, esetleg  karanténba kerülünk, akadozni kezd az ellátás, vagy huzamosabb fenn kell tartani a veszélyhelyzet.

Nézzük, mit tehetünk lelki egészségünk megőrzése érdekében.

A hírfogyasztás mérséklése

Az internet, az elektronikus sajtó ontja ránk a híreket. A téma mindenkinek az érdeklődési körébe került, így rengeteg információt osztanak meg róla, nagyon sok a komment is. A jelen helyzettől eltekintve is könnyű olyan információkat gyűjteni, amelyekkel a saját meggyőződéseinket tudjuk erősíteni, már, ha éppen erre van igényünk. Ebben a krízishelyzetben, amely gyakorlatilag már az egész világra kiterjed igazán könnyű, akár a világsajtóból is információkat gyűjteni. Pl. ilyen lehet, ha azt kezdjük, el hinni, hogy már régen megvan a vírus gyógymódja, csak éppen üzleti okokból eltitkolják az emberek elől, de ettől durvább hírek is keringenek a neten. Emiatt nagyon fontos, hogy csak hiteles, ellenőrzött hírforrásokból tájékozódjunk, és szűrjük meg a híreket és azok forrásait.

Nem csak a hírek minőségét érdemes szelektálni, hanem hírfogyasztásban is érdemes mértéket tartani. 

Természetesen fontos az alapos tájékozódás, de ha egyre rosszabbul érezzük magunkat a sokadik koronavírusos történetet olvassuk tartsunk szünetet egy időre, és térjünk vissza valamely hétköznapi tevékenységünkhöz.

Akármit gondoljunk is a politikáról, ilyen helyzetekben érdemes a központi információkat alapvetésként kezelni, kiegészítve a felelős, ellenőrzött tényeket közlő média információival. Rengeteg pletyka és rémhír terjed egyébként is a világban, egy világjárvány idején ez különösen veszélyes.

A neten gyakran találkozunk olyan kommentekkel, hogy nem szabad megbízni a hivatalos hírekben, a hozott intézkedésekben, rendfenntartó szervekben, de bízalom nagyon fontos, a bizalom segít minket abban, hogy átgondoljuk a lehetőségeinket, a tennivalóinkat. Adódhat persze olyan helyzet, hogy valamivel nem értünk egyet, és mérlegeljük a lehetőségeket, de alapvetően az együttműködés a leghasznosabb magatartás ilyenkor és érdemes inkább az utasításokat követnie.

Az együttműködés lehetőségeit természetesen mi magunk is kereshetjük. 

Sok szép példa született, pl. ahogy a fiatalok segítik az időseket, ahogy a szomszédok segítik egymást és az időseket a bevásárolásban és a gyógyszerek kiváltásában. De sok más szívmelengető példát is láttunk, ételt visznek a kórházi dolgozóknak, gyümölcsöt a szociális otthonok lakóinak, tehát működik a társadalmi összefogás, nagyon sok önzetlen ember segít a rászorulóknak vagy az elesetteknek

Stressz és a koronavírus

Óhatatlan, hogy ez a helyzet, hogy a koronavírus, de mindenki életét befolyásolja, és ez óhatatlanul stressz emelkedést okoz. Gondoljunk bele, olyan stabil pillérek váltak bizonytalanná, mint a munkába járás, a családdal való érintkezés vagy az anyagi biztonság, és mindez szinte egyik napról a másikra, erre nem volt idő felkészülni, tartalékolni. Egyszer csak benne lettünk ebbe a helyzetbe.

Az akut stresszreakció a szervezet menekülési reakciójának része, stresszhelyzetben testünk felkészül a menekülésre vagy a harcra. Ez bizonyos szintig hasznunkra válik, de ha a stressz állandósul, tartósan fennáll, igen nagy megterhelést jelent a szervezetre. A jelentkező stresszes állapotnak nagyon sok tünete lehet, és ezek egyénenként eltérőek, A teljesség igénye nélkül néhányat megemlítenék, pl. egyesek elkezdenek sokat enni, vagy éppen veszíteni súlyukból, alvászavarokkal küszködnek vagy légzési problémáik adódnak; másoknál viszont a mentális feszültség tünetei jelentkeznek, melyek depresszióssá és befelé fordulóvá teszik az egyént – ők azok, akik elhanyagolják családjukat, munkájukat, illetve hangulatváltozásokkal és viselkedési zavarokkal küzdenek.

A stressz számos betegség kialakulásában szerepet játszik, 

beleértve a szív és keringési rendellenességeket, valamint az emésztési problémákat – hiszen az általános fizikai állapot gyakorta kötődik a egészségéhez.

Nagyon fontos, hogy amennyiben észlejük magunkon a stressz jeleit, kezelésében fontos eszköz a testmozgás, amit akár otthon is végezhetünk, és érdemes valamilyen relaxációs vagy meditációs tevékenységet is választanunk magunknak. Szintén lényeges a társas kapcsolatok ápolása, a videós csetszolgáltatások azonban megoldást jelenthetnek. Ha tehetjük, telepítsünk ilyen programot idősebb hozzátartozóink telefonjára vagy számítógépére is, és tanítsuk meg őket a használatára.

Ne pánikoljunk, de ne is bagatellizáljunk!!!

Ebben a helyzetben jellemzően kétféle viselkedést figyelhetünk meg, az egyik a pánik, a másik a helyzet elbagatellizálása. Egyik sem helyes, a lényeg, hogy tartsuk be az érvényben lévő előírásokat, és próbáljunk higgadtan felkészülni a várható helyzetekre. Ha azt vesszük észre magunkon, hogy pánikolunk vagy bagatellizálunk, beszéljünk a barátainkkal, családunkkal az érzéseinkről és a gondolatainkról, de vannak lelki segély szolgálatok is, ahol szakemberek segítenek oldani a feszültséget. 

Barabási Albert-László hálózatkutató fizikus roppant aktív a közösségi médiában, gyakran osztja meg gondolatait a világgal. 
Szeretném, most én is megosztani ezeket Önökkel.

„Ha lesz oltás a vírus ellen, akkor a koronavírus olyanná válik, mint a himlő vagy az influenza – beoltanak, és nem csak immunissá válsz, hanem falat képezel majd a vírus és a társadalom között. Ha lesz oltás, lesz színház, lesznek koncertek, újra megtelnek a vendéglők, sőt, még focimeccsek is lesznek, tömött lelátókkal.  De kétlem, hogy mindez az idén megtörténhet” – írja nyilvános posztjában Barabási. Szerinte nagyon nem mindegy, miként tesszük fel a kérdést, hogy ennek mégis mikor lesz már vége.

„Mi az, hogy ‘ennek’? Mert ha azt kérdezed, hogy ki tudunk-e újra menni az otthonunkból, hogy magunkhoz ölelhetjük-e újra a szeretteinket, elmehetünk-e vacsorázni a barátainkkal, vissza tudunk-e térni az iskoláinkba, egyetemeinkre és munkahelyeinkre, eltemethetjük-e az elhunytakat és megkeresztelhetjük-e a Korona-bébiket, akkor a válasz az, hogy igen. Ha viszont arra vagy kíváncsi, hogy vissza fog-e az életünk térni abba a mederbe, amelyből most kitérítette a járvány, a válasz: nem. Az az út már nem járható. ”

„A kutató szerint idővel megtanulunk együtt élni a koronavírussal, és ha csökken a fertőzöttek száma, szép lassan visszatérünk a munkahelyünkre, az iskolapadba, vagy épp a kedvenc kávézónkba. Ugyanakkor mindig lesz egy kellemetlen érzésünk, hogy nem vagyunk-e mégis betegek. „Sután fogsz majd kezet, ha egyáltalán, és nem öleled át a rég látott barátod. Ha veszel egy mély lélegzetet vagy elköhinted magad, azonnal teszt után rohansz a klinikára.”

Ugyanakkor várhatók javulások is. A kórházak az addig gyűjtött tapasztalataik alapján tudni fogják, kiket kell kezelni és pontosan mikor, ennek köszönhetően pedig kevesebb lesz a halálos áldozat. A sok gyógyult beteg miatt több lesz az immunis ember, ennél fogva a vírus terjedése is lelassul.

Budapest,2020.04.14.

Scroll to Top