Kovászos uborka = „szuperfood”

Az uborka kovászoláskor a tejsavbaktériumok anyagcsere-folyamatai során képződő tejsavnak és aromaanyagoknak köszönhető a frissítő és jól tárolható kovászos uborka.

A savanyított élelmiszer a friss alapanyaghoz képest biztonságosabb, tovább eltartható az erjesztés során keletkező antimikrobiális anyagok hatásának köszönhetően. A savanyítás során a baktériumok a zöldségekben levő cukrokat tejsavvá alakítják. Ez felelős az eltarthatóságért és a jellegzetes ízért, illatért.

A kovászolás során könnyebben emészthetővé válik a zöldség. Érdemes kipróbálni a savanyítást, pl. karfiollal, brokkolival, spárgával, de jól működik a káposztafélékkel, szárzellerrel, cukkinival, paprikával is!

A kovászoláshoz szükséges sós lé kioldja a zöldségből a cukrokat. Ezt a cukros, sós lét kezdik el erjeszteni a tejsavbaktériumok. Kenyér, vagy krumpli (gluténmentes verzióban) a magas szénhidráttartalom miatt szükséges, a tejsavbaktériumok előbb ezt a szénhidrátforrást kezdik elfogyasztani, majd miután kellő mennyiségben elszaporodtak, következik az uborka, vagy más kovászolt zöldség cukortartalmának tejsavvá alakítása.

Nálatok is „kötelező” eleme a nyárnak a kovászos uborka?

Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Scroll to Top