Mire figyeljünk az ünnepi menü tervezése során!

Nagyon fontos, hogy az ünnep előtt jó előre megtervezzünk az ünnepi menüt. Vegyük számba hányan leszünk, hány vendéget hívtuk, vannak-e köztük gyerekek vagy idősek és ezek számbavétele után állítsuk össze azt az ételsort, amit el szeretnénk készíteni az ünnep alkalmával.  Ha azt hisszük, hogy az egészséges étrend, vagy alapanyagon nehezen egyeztethetők össze az ünnepi ételekkel, akkor tévedünk.

Ne féljünk a változtatástól!

Nyugodtan készíthetünk a nehéz sertés vagy marhahús helyett csirkét, pulykát, azt is inkább natúr formában készítsük, köreteknél a burgonyát nyugodtan helyettesíthetjük  rizzsel vagy bulgurral, párolt zöldségekkel. Ha burgonya mellett döntünk, főzzük meg héjában, majd szeletelve tegyük tepsibe, s csak pár csepp olajjal süssük pirosra. A majonézhez, salátákhoz használjunk kefirt vagy joghurtot, ugyanolyan finom lesz a salátánk, csak könnyebb és egészségesebb.

Tervezzük meg a vásárlást!

Írjuk össze előre mire lesz szükségünk, és csak annyi hozzávalót vásároljunk. Ezzel elkerülhetjük, hogy  a felesleges élelmiszerek a kukában végezzék, és ha nincs telepakolt hűtő, mi is kevesebbet keresgélünk benne, sőt nem kell megennünk semmit, nehogy megmaradjon, vagy megromoljon.

Ügyeljünk a tálalásra!

Nem szükséges tele pakolni a tányérokat és ha lehet kisebb tányérokat válasszunk, hogy az étel többnek tűnjön rajta. Rendezzünk-e az adagokat ízlésesen, kissé széthúzva, és tegyünk egy tányérra többféle ételt, de kevesebbet. 

Emésztést könnyítő italok

A röviditaloknál egyes fajták, pl. a konyak az emésztést is segíti elő, Ezek az italok vérbőséget okoznak a gyomorban és fokozzák a nyál- és savtermelődést, így könnyítik az emésztést. A főétkezések után főleg, ha zsíros húsokat fogyasztottunk ihatunk egy pohár vörösbor vagy esetleg egy 3 cl rövid italt, de friss gyümölcslé is segíti ezt a hatást. 

Természetes gyógymódok

Persze az is könnyen előfordul ilyenkor, hogy túlterheljük a gyomrunkat. Ilyenkor ajánlott a gyógyteák fogyasztása, melyet főzhetünk édesköményből, borsmentából vagy ánizsból. Ezenkívül nagyon sok emésztést könnyítő gyógyszer is kapható a patikákban. Érdemes a gyógyteákból és ezekből is tartani otthon. Természetesen, ha mindezek ellenére túlterhelnénk a gyomrunkat tartsunk pár napos diétát és ne feledkezzünk meg a bőséges folyadék bevitelről. 

Forrás: Semmelweis Egészségfejlesztési Központ

Scroll to Top