Szív-, és érrendszeri megbetegedések dietoterápiája II.- Napi mintaétrend

Kovács Anikó dietetikus

pályázat

Napi mintaétrend

Szív-, és érrendszeri megbetegedések dietoterápiája II.

Korábbi videóban ismertettem a diéta alapjait, amit idézzünk most fel:

Energia-bevitelt meghatározza a páciens társbetegségei, tápláltsági állapota. A magas vérnyomást és magas koleszterinszintet azonban gyakran túlsúly generálja, ezért súlyvesztés a cél, amit mozgással és helyes táplálkozással érhetünk el. Figyeljünk a folyadékfogyasztásra, azonban kérjük ki kardiológus szakorvos véleményét, ugyanis ezekben a betegségekben többféle gyógyszer meghatározott folyadékbevitelt ír elő, illetve  a vízhajtók hatásával is számolni kell.

együnk minél több zöldséget 400g/nap

fogyasszunk gyümölcsöket is kb 200g/nap

figyeljünk a rostbevitelre 30-40g

szénhidrát50-55% (ha lehet teljes kiőrlésű legyen) 3-5g/ttkg (átlag 60kg nő esetében,  240g)

fehérje (sovány húsok, tejtermékek) 20%

zsír <25-30%, amelyek telítetlen zsírsavak legyenek, kerüljük a koleszterint  tartalmazó állati zsírokat és telített zsírsavakat mint transz-zsírsav és kókuszzsír.

Napi mintaétrend:

Reggeli: tonhalkrémes szendvics paradicsommal

            Hozzávalók: 1 db teljes kiőrlésű magvas zsemle, tonhalkrém ( kb30g tonhal,(1 kis konzerv fele)lecsepegtetve, válasszunk vízben lévőt, vagy max olívaolajasat, 1 ek natúr joghurt, sovány, friss petrezselyem ízlés szerint) már ne sózzuk, max borsozhatjuk. 5-6 szem koktélparadicsom, friss madársaláta

Tízórai: 1 alma, 2 korpovit keksz, egy kis marék dió/mandula (kb 5-6) szem, a diót meg is piríthatjuk előtte úgy finomabb

Ebéd:

Zöldborsóleves: 10g fehérrépa, 10g sárgarépa, 20g zöldborsó, 10g karalábé, 1 kk olívaolaj, 1 csokor petrezselyem. Olajon megfuttatjuk a zöldségeket majd felengedjük 2,5-3 dl vízzel, petrezselyemmel megszórjuk egy csipet sóval ízesítjük.

Fontos, hogy ne száműzzük 100%ban a sót, mert azzal is árthatunk szervezetünknek.

Főétel: mediterrán csirkemell, sárgarépás párolt barna rizs, kapros friss saláta

Mediterrán csirke: 120g csirkemell, ha nagyon vastag ki is klopfolhatjuk,elősütjük sütőben sütőpapíron 1 kk olívaolajon, majd ha puha rákarikázunk 1 szem koktél paradicsomot és 2 szem light mozzarellát teszünk a tetejére, szintén karikázva.

Sárgarépás rizshez: 50g barnarizs, amin 2,5x vízben megfőzünk, és hozzákockázunk ½ sárgarépát

Friss saláta: eisberg bolero salátakeverék (amiben cékla van, és ropogós salátalevelek), 1 nagy marék, egy kis marék rukkola, 2 ek kukorica, tehetünk még bele paradicsomot(bár a husi tetején is van), ½  pohár natúr joghurt friss kaporral, amivel meglocsoljuk a salátát, ráhintünk 1 csapott ek lenmagot

Uzsonnára:

2 db  házi készítésű zabkeksz, banános étcsokis.

            hozzávalók / 4 adag:2 közepes db érett banán, 2 db tojás,2 bögre zabpehely (nagy és/vagy apró szemű),1 teáskanál őrölt fahéj,50 g étcsokoládé (apróra vágott/tört) elkészítés

Egy villa segítségével pépesítsük a banánokat, majd üssük hozzá a két tojást, és keverjük el jól. Az étcsoki kivételével keverjük hozzá a többi hozzávalót, majd hagyjuk az egészet egy kicsit a hűtőben állni (kb. 10 perc).Melegítsük elő a sütőt 180-200 fokra (alul-felül sütés).Miután a hűtőben pihent egy kicsit a massza, keverjük hozzá az étcsokoládét is, és formázzunk golflabdányi méretű golyókat egy sütőpapírral bélelt tepsire. Ha megvan, a tenyerünk segítségével lapítsuk le őket egy kicsit.Süssük kb. 15 percig (alsó-felső sütés), és már kész is.

Vacsorára

100g hummusz, zöldséghasábok, 1/3 teljes kiőrlésű pita

A hummuszt a legjobb házilag készíteni: 1 konzerv csicseriborsó fele, amit letrumixolunk úgy, hogy folyamatosan csurgatunk hozzá vizet, majd 1 ek olívaolajat (krémesre vagy darabosra készítjük, fűszerezzük ízlés szerint őrölt római köménnyel, fehérborssal, pirospaprikával. Sót is tehetünk hozzá, de mértékkel és ügyeljünk, hogy a napi limitet ne lépjük túl <5g, mellé uborka sárgarépa ás pritaminpaprika hasábokat válasszunk, és ha valaki nagyon nem bírja szénhidrát nélkül akkor tk pita kb 50g 1/3-ad

Választhatunk zöldfűszeres, kőrözöttes zsírszegény túrót és ehhez zöldségeket.

Friss salátát, olajos hallal, főtt tojással sárgája nélkül

Budapest,2020.05.26.

Scroll to Top