Néhány fontos tanács időseknek és hozzátartozóiknak kánikula idejére!

Úgy tűnik, tartós meleg enyhülésére az elkövetkezendő időszakban nem számíthatunk. Ez persze nagyon pozitív hír a nyaralók számára, de pl. az idősebbek, a krónikus betegek ? számára ez az időszak igencsak megterhelő lehet.

?Az idősek szervezete, a hőszabályzó mechanizmus már nem   működik tökéletesen, nem érzékelik olyan pontosan a környezeti hőmérsékletet és a szomjúságot sem érzik olyan kifejezetten. Esetükben gyakran előfordul, hogy nem isznak elég folyadékot, így testük könnyebben túlmelegszik, ami hamarabb vezethet kiszáradáshoz. A folyamatot rontják  az olyan betegségek, mint például a magas vérnyomás, illetve a szív-érrendszeri problémák, esetleges veseműködési és anyagcserezavarok, a cukorbetegség. Sok esetben szednek az idősek és a krónikus betegek is vízhajtó gyógyszereket is, ami szintén probléma lehet, ha nem fogyasztanak megfelelő folyadékot. Mozgás korlátozottság, a szervek rosszabb működése miatt is nehezebben alkalmazkodnak a hőséghez.

?Ezért, okozottan figyeljünk idős, beteg hozzátartozóinkra a kánikula idején, ha szükséges lássuk el tanácsokkal és beszéljük meg velük a teendőket! ?‍♂️

? Fontos a környezet hűtése!

A lakószobák belső hőmérsékletét ezekben meg kell próbálni 27 fok körül tartani, az ablakot csak éjszaka és hajnalban nyissák ki, nappal sötétítsenek be. A legjobb erre a redőny, de ha ez nincs, húzzák el a sötétítő függönyt.

Ha van légkondicionáló, időnként kapcsolják be, de a hőmérsékletet ne állítsák 27 foknál hűvösebbre és figyeljenek arra is, hogy a hideg levegő befúvása ne legyen túl erős.

A ventillátort – ha van otthon – szintén szakaszosan kell üzemeltetni.

?Nagyon jó hatású, ha egy-egy alkalommal maximum fél órára nedves törölközőt tesznek a homlokukra, nyakukra, csuklókra. Jó hatású az is, ha lábakat 20-22 C-os vízben áztatva hűtik. A többszöri, langyos vízzel való zuhanyzást csak a biztonságosan mozgó, jó fizikai állapotú időskorúaknak javasoljuk.

? Viseljenek szellős, természetes alapanyagú ruhát, ami segíti a test hőleadását.

Fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot!

Igyanak akkor is, ha nem érzik magukat szomjasnak! Aki vízhajtó gyógyszereket szed, szintén fogyasszon a napi megszokott mennyiségnél egy-másfél literrel több folyadékot. ?

?Fontos, hogy az izzadással elveszített sót is pótolják. Egy liter vízbe tegyenek egy fél mokkáskanálnyi sót. Készítsenek könnyű zöldségleveseket, amit szintén ajánlott enyhén megsózni.

?Tartós hőséghullám idején különösen figyelniük kell azoknak, akik vérnyomás csökkentőket szed a szokásosnál gyakrabban mérjék a vérnyomásukat.

?A kánikulában még az olyan egyszerű hétköznapi tevékenységek is rendkívül megterhelőek lehetnek, mint a bevásárlás, a gyógyszerek kiváltása, ezért ha szükséges, ezekhez is kérjenek segítséget. Ne fogyasszanak alkoholos, magas cukor tartalmú és koffein tartalmú italokat, ilyenkor legjobb a csapvíz, vagy az ásványvíz.

? Amennyiben bármi szokatlan tünetet észlelnek magukon, tanácsos azonnal orvoshoz fordulni! Vigyázzanak magukra!

https://www.google.com/search?q=Tan%C3%A1csok+id%C5%91seknek+meleg+napokra&oq=tan%C3%A1csok+id%C5%91seknek+&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0i22i30.9293j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Scroll to Top