Szülés utáni regeneráció!

A várandósság és a szülés minden nő testét megviseli kisebb vagy nagyobb mértékben. Ezért is fontos, hogy ebben a megváltozott élethelyzetben is szánj időt tested regenerálására, ha szeretnéd elkerülni a későbbi negatív következményeket, mint pl. stressz inkontinencia, derék- vagy hátfájdalom vagy akár súlyosabb egészségügyi problémák kialakulása.

Már a szülés utáni gyermekágyi időszaknak, azaz az első hat hétnek is fontos szerepe van. Ekkor történik meg a méh összehúzódása, a hegek (pl. gátmetszés) stabilizálódása, és ekkor alakul ki az új élethelyzethez kapcsolódó rutin. Érdemes lehet szakember segítségét kérni a hasfal állapotának ellenőrzésében (hol és milyen mértékben nyílt szét a hasizom), ezzel elkerülhetjük a sérv vagy kizáródás kockázatát, és célozottabb mozgásprogramot alkalmazhatunk. Ebben az időszakban érdemes minél több időt vízszintes helyzetben tölteni, és legfeljebb légzőgyakorlatok, Kegel-gyakorlatok, séta, gyöngéd nyújtások végzése javasoltak. Gátmetszés vagy császármetszés esetén a hegmasszázsról se feledkezzünk meg.

Ezt követően megkezdődhet a hasizmok, gátizmok és a rekeszizom újrakapcsolódása, működésének összehangolása. Lassan, fokozatosan beépíthetőek a regenerációt célzó, alapvető mozgásmintákra építő, erősítő edzések, melyek intenzitását fokozatosan emelhetjük. Hagyjunk időt magunknak! Az intenzívebb edzések, nagyobb súlyok, hosszabb futások legfeljebb a 6. hónap után, megfelelő regenerációt követően végezhetők, és minimum egy évre lesz szükség a szülés előtti forma visszanyeréséhez.

Hosszúnak tűnik az út, de érdemes rá időt szánni, hiszen a rendszeres mozgás segít megelőzni/ megszüntetni a szülés utáni depressziót, önbizalmat ad az újdonsült édesanyának, növeli az energiaszintet, egészségesen tart, és nem mellesleg énidőnek, vagy közös programnak sem utolsó.

Scroll to Top