Tanácsok időseknek a meleg napokra

Kedves Szépkorúak!

Úgy tűnik tartósan meleg időszak várható az elkövetkezendő néhány hétben. Ennek sokan, főleg az éppen nyaralók vagy nyaralni készülők örülnek, de pl. az idősebbek számára ez az időszak igencsak megterhelő lehet.

Az időseknél már nem működik tökéletesen a szervezet hőszabályozó mechanizmusa. Nem érzékelik olyan pontosan a környezeti hőmérsékletet és a szomjúságot is kevésbé érzik, sokszor nem isznak elég folyadékot, testük könnyebben túlmelegedhet, ami hamarabb vezethet kiszáradáshoz. A folyamatot rontják az olyan idős korra jellemző betegségek, mint például a magas vérnyomás, illetve a szív-érrendszeri problémák, esetleges veseműködési és anyagcserezavarok, a cukorbetegség. Sok esetben szednek az idősek vízhajtó gyógyszereket is. Mozgásuk is korlátozottabb, emiatt is nehezebben alkalmazkodnak a hőséghez.

Nagyon fontos, hogy ebben az időszakban jobban odafigyeljünk idős hozzátartozóinkra!!

Néhány tanács kánikula idejére!

Hűtsék a környezetüket!

Próbálják meg a lakószoba belső hőmérsékletét ezekben a napokban legfeljebb 27 fok körül tartani: az ablakot csak éjszaka és hajnalban nyissák ki, nappal sötétítsenek be. A legjobb erre a redőny, de ha ez nincs, húzzák el a sötétítő függönyt, Célszerű, ha van otthon egy szobahőmérő, amivel ellenőrizni tudják a belső hőmérsékletet.

Ha van légkondicionáló, időnként kapcsolják be, de a hőmérsékletet ne állítsák 27 foknál hűvösebbre és figyeljenek arra is, hogy a hideg levegő befúvása ne legyen túl erős.

A ventillátort – ha van otthon – szintén szakaszosan kell üzemeltetni.

Nagyon jó hatású, ha egy-egy alkalommal maximum fél órára nedves törölközőt tesznek a homlokukra, nyakukra, csuklókra. Jó hatású az is, ha lábakat 20-22 C-os vízben áztatva hűtik. A többszöri, langyos vízzel való zuhanyzást csak a biztonságosan mozgó, jó fizikai állapotú időskorúaknak javasoljuk.

Viseljenek szellős, természetes alapanyagú ruhát, ami segíti a test hőleadását.

Fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot!

Igyanak akkor is, ha nem érzik magukat szomjasnak! Óránként legalább egy pohár folyadék fogyasztása szükséges. Aki vízhajtó gyógyszereket szed, szintén fogyasszon a napi megszokott mennyiségnél egy-másfél literrel több folyadékot.

Fontos, hogy az izzadással elveszített sót is pótolják. Egy liter vízbe tegyenek egy fél mokkáskanálnyi sót. Készítsenek könnyű zöldségleveseket, amit szintén ajánlott enyhén megsózni.

Tartós hőséghullám idején különösen figyelniük kell azoknak, akik vérnyomás csökkentőket szednek. A magas vérnyomás betegségben szenvedők a szokásosnál gyakrabban mérjék/méressék meg a vérnyomásukat!

A nagy melegben csak minimális fizikai munkát végezzenek!

A kánikulában még az olyan egyszerű hétköznapi tevékenységek is rendkívül megterhelőek lehetnek, mint a bevásárlás, a gyógyszerek kiváltása, ezért ha szükséges, ezekhez is kérjenek segítséget. Ne fogyasszanak alkoholos, magas cukor tartalmú és koffein tartalmú italokat, ilyenkor legjobb a csapvíz, vagy az ásványvíz.

Amennyiben bármi szokatlan tünetet észlelnek magukon, tanácsos azonnal orvoshoz fordulni! Vigyázzanak magukra!

Forrás:

https://www.google.com/search?q=Tan%C3%A1csok+id%C5%91seknek+meleg+napokra&oq=tan%C3%A1csok+id%C5%91seknek+&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0i22i30.9293j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Scroll to Top