Tanévkezdés szülőknek! Kellenek-e a digitális kütyük?

Szeptembertől százezer kis elsős lép be először az iskolák kapuin, és foglalja el a helyét a tantermekben. Számukra ez egy új élmény, de egyben egy ismeretlen terep is az óvoda után. De nem csak nekik stresszes és feszültséggel terhesek ezek a napok, hanem a szülőknek is. A Nagyon sok új dolgot kell megszokniuk, hiszen megváltozik a napirendjük, új feladatokkal, kötelezettségekkel és kihívással kell szembe nézniük. A nagyon sokféle feladat mellett, biztos, hogy felmerülnek újra a digitális eszközhasználat kapcsolatos kérdések. Ez annál inkább is fontos kérdés, mivel a jelenlegi helyzet arra enged következtetni, hogy sok olyan problémával kell szembenézni, amely befolyásolni fogja az okos eszköz használatának szintjét. Sajnos az elkövetkezendő hónapokban is fel kell készülni, hogy a COVID újabb hullámával számolhatunk, probléma lehet a pedagógus hiány, és az elszabaduló energia árak is.  Ezek alapján várható, hogy az iskolai tevékenységek nagy része esetleg online térbe kerül.  Ebben az esetben az okos eszközök szövetségesként kell kezelni.

Sok kérdés merülhet fel ezzel kapcsolatosan pl. Hogyan készítsük fel a gyerekeket a „digitális” iskolaérettség kialakításában? Vegyünk-e mobilt az első osztályos gyermeknek? Engedjünk a gyermekünk kérésének? Hogyan szabályozzuk a mobilhasználatot?

Sokak úgy vélik a villózó fényeknek, az egymást követő rengeteg impulzusnak, negatív hatása van a gyermekek figyelmére, koncentrációs képességére és sok esetben alvászavart is okozhat. Mások az eszközhasználat pozitív vonzatát emelik ki, mivel fejlesztik gyermekek kreativitására és logikai képességeit, természetesen csak bizonyos kereteket figyelembevéve. 

Mit tehetnek a szülők, hogy a kütyük ne ellenségek, hanem szövetségesek legyenek a gyerekeik számára?

Felhőtlen szórakozásból tudatos eszközhasználat – így segíthetik a váltást a szülők. A gyermekek 7 éves korukig már összesen közel 1 évet a képernyők előtt, persze mindez többnyire strukturálatlan időtöltésből áll. Eddig a kütyük elsősorban a szórakoztatás eszközei, de a szülők nagyon sokat tehetnek azért, hogy egészséges „viszonyt” alakítsanak a digitális eszközökkel. Tudatosan megválogathatják, hogy milyen tartalmak, játékok legyenek a táblagépen, előnyben részesítve a készségfejlesztő alkalmazásokat. Az iskolába kerülve azonban a tabletek és számítógépek kezelése már nem csupán opció vagy kellemes időtöltés – a Kréta elektronikus rendszer használata például szinte mindennapos feladat szülőnek, gyereknek és pedagógusnak egyaránt.

„Egyre fontosabb téma lesz a digitális iskolaérettség, főleg, hogy várhatóan továbbra is lesznek olyan időszakok a tanév során, amikor szinte csak az online kapcsolattartásra lehet majd támaszkodni. A kezdés előtti napokban-hetekben szépen fokozatosan be lehet vezetni azokat a szabályokat, melyeket a tanévkezdés után követni szeretnénk: legyenek tervezettebbek a napok, mutassunk a kicsiknek néhány számolást-írást segítő alkalmazást, a felsőbb osztályosoknak töltsünk le ismétlést segítő kvízjátékokat, legyen egyértelmű, mikor szórakozás és mikor „munka” az okoseszköz használata. Ki lehet nyitni a laptopot, megmutatni a gyerekeknek azokat a programokat, melyekre a jövőben napi szinten szükségük lesz. Ha pedig korábban az esti rutin része volt egy kis tévézés vagy mobilos kikapcsolódás, azt érdemes már ekkor kiiktatni a programból” – sorolja Hortobágyi Ágoston (digitális szakember) digitális stratéga, aki az egyre növekvő igényekre válaszul szeptembertől Digitális Szülő Képzést indít az érdeklődő anyukáknak és apukáknak.

Már az iskolakezdés előtti hónapokban is gyakran felmerül a kérdés, hogy legyen-e saját mobiltelefonja a gyereknek, azonban ezt leggyakrabban az motiválja, hogy a szülők nehezen engedik el a kicsik kezét és a nap minden szakában biztonságban szeretnék tudni őket. A szakértő szerint ehhez nem feltétlenül van szükség már az első naptól mobiltelefonra, melynek önálló használata könnyen megnyithatja a kaput a keresetlen, káros tartalmak, vírusok, és online zaklatók előtt. Helyette  érdemes lehet például beszerezni inkább egy okosórát erre célra. „A saját, nagyobb értékű kütyük vásárlását nyugodtan halaszthatjuk későbbre is, előbb tanítsuk meg a kisiskolásoknak a biztonságos használat szabályait, illetve azt is, hogyan vigyázzanak a rájuk bízott eszközökre. Ezzel a felelősségérzetük is fejlődik, mire pedig kézbe kapják a mobiltelefonjukat, már olyan ismeretek és tudásanyag birtokában lesznek, hogy nyugodtabb szívvel engedhetjük őket útnak a digitális világban is” – teszi hozzá Hortobágyi Ágoston.

Persze egy bizonyos ponton túl nem lehet és nem is érdemes tovább halogatni a lépést, hogy saját digitális eszközöket bízzunk a gyerekekre, annál is inkább, hiszen az első iskolásévektől kezdve a szülői minták mellett egyre nagyobb szerepet kap a kortársak befolyása. A tiltás itt sem járható út és nem is érdemes teljes mértékben elutasítani a szórakozást jelentő játékok, chatprogramok vagy közösségi platformok használatát. Fontos viszont tisztázni a határokat, világosan kommunikálni, hogy mit szabad és mit nem, ha pedig egy kérésre nemet mondunk, mindig magyarázzuk el érhetően és őszintén, hogy mi a döntésünk oka és miért szolgálja ez a gyermek érdekeit. Ne feledjük, a digitalizáció lehetőségeinek hatékony kiaknázása nagyban hozzájárul a kicsik későbbi boldogulásához, ha okosan és tudatosan állunk a kérdéshez – így a kütyük nem fenyegetést hordozó eszközök, hanem a szövetségeseink lesznek a nevelésben. 

Forrás

https://kkvmagazin.com/v/digitalis-iskolaerettseg-tippek-szuloknek-online-oktatas/

Scroll to Top