Téli vitaminpótlás

A vitaminok nélkülözhetetlenek szervezetünk számára, előállítani azonban nem tudjuk őket, tehát más módon kell pótlásukról gondoskodnunk. Így a tél vége felé ez különösen aktuális mindenki számára, annál is inkább, mert télen több, nehezebb, vitaminokban szegényebb ételeket fogyasztunk. Ráadásul kevesebb a napfény, ezért sokkal jobban oda kell figyelnünk vitaminok és nyomelemek pótlására. Ebben az időszakban még inkább főleg oda kell figyelnünk, hogy immunrendszerünk elég erős legyen, hiszen a korona vírus elleni védelemben jelentős szerepe van a szervezetünknek és az immunrendszerünknek.  Most, a tél derekán sokkal tudatosabban kell más vitaminforrásokhoz nyúlni, hogy a szervezetünket kellőképpen megerősítsük. Mely vitaminokból vagyunk leginkább kifogyva így tél derekán, vagy a tél vége felé, és milyen zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztva pótolhatjuk őket?

Szervezetünk számára az egyik legfontosabb vitamin a D vitamin, aminek nem csak a csontképződésben, hanem például a szervezet immunrendszerében is fontos szerepe van. Nyáron a napfény hatására elegendőt állít elő a szervezetünk, de télen gondoskodni kell a pótlásáról. Napsütésre mindenképpen szükség van, de tavaszig segíthet például, ha étkezésünkbe gyakrabban használunk a gombát, ami nagyon jó növényi eredetű D-vitamin forrás. A B vitaminok fontos szerepet töltenek be a szervezet működésében, ezért fontos, hogy ne legyen hiány belőlük. Általánosságban elmondható, hogy az idegrendszer egészséges működését segítik, de jó hatással vannak az emésztőrendszerre is. Szerencsére B-vitamin rengeteg zöldségben van, tehát együnk sok borsót és hüvelyeseket, spenótot, fokhagymát petrezselymet, sárgarépát, burgonyát.

Azt hiszem, azt mindannyian tudjuk, hogy minden évszakban mennyire fontos a C-vitamin, hisz hozzájárul az immunrendszer megfelelő működéséhez, és a táplálékkal bevitt vas felszívódásához. Az influenza, de most a korona vírus járvány alatt is az egyik legfontosabb vitaminunk. Mivel az emberi test nem képes előállítani, sem tárolni, folyamatosan  gondoskodnunk kell a pótlásáról. A citrusfélék fogyasztásával télen jelentős mennyiség pótolható, ám ha valaki nem nagyon szereti ezeket a gyümölcsöket, a zöldségek között is talál megfelelő vitamin forrást. A paprika, paradicsom, spenót, zeller, káposzta, brokkoli és karfiol, ezek mind-mind olyan zöldségek, amelyek remekül feltöltik a C-vitamin készleteinket és ezekhez most is könnyen hozzá tudunk jutni.

Megemlítenék még három nem igazán népszerű zöldség, amelyek viszonyt igazi vitaminbombák. A fekete retket sokan figyelmen kívül hagyják, pedig az egyik legbőségesebb vitaminforrás. Rengeteg C-vitaminnal, foszforral, kalciummal, káliummal, magnéziummal és vassal, mely jó hatással van a májra, az epére, antibakteriális hatású és esti fogyasztáskor még a köhögést is csillapítja. A cékla az a zöldség, amit sokan csak savanyúságként fogyasztanak, pedig az egyik legegészségesebb zöldség a világon. Céklalé erősíti az immunrendszert, jó az agynak, a szívnek. Erősíti a bélrendszert, csökkenti a vérnyomást, és még számos jó hatással bír. Tele van cinkkel, káliummal, kalciummal, vassal, antioxidánsokkal, na és C vitamint is pótolhatunk vele. Megemlíteném a csicsókát, amely burgonyáéhoz hasonló, csak kicsit édesebb ízű.  Kálium, kalcium, magnézium, foszfor, cink, B és C-vitamin van benne és jó a bélflóra regenerálásra.  

A C-vitamin fontos, de nem elegendő a betegségek ellen. Az emberi test milliónyi vitaminból, ásványi anyagból merít nap, mint nap, amihez az egészséges táplálkozás adja az alapot, viszont vannak olyan vitaminok, amiket ebben az időszakban nehezen tudunk tápanyag formájában bevinni a szervezetünkbe. Ezért érdemes beszerezni táplálék kiegészítőket: cink és magnézium. Természetesen egyénenként változó a mennyiség, ami az életvitelhez szükséges – rendszeres testmozgás és stressz esetén például több magnézium fogyasztása javasolt. A C-vitamint jól kiegészíti a hármas, a kalcium-magnézium-cink tartalmú étrend-kiegészítő. A kalcium csontok védelmében, a magnézium az idegrendszer működésében, a cink pedig a hajunk, körmünk és bőrünk normál állapotának fenntartásában segíti a szervezetet.

Vannak, akik csak néhány féle vitamint szednek, van, aki a multivitaminokra esküszik. Mindenki saját tapasztalatai alapján dönt, melyiket részesíti előnybe!

Forrás:

https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/13912/teli-vitaminpotlashttps://sokszinuvidek.24.hu/eletmod/2019/01/26/tel-vitaminhiany-zoldsegek-c-vitamin-d-vitamin/
Scroll to Top