Terítéken az Egészség!

A gyomorsav jelenléte szükséges ahhoz, hogy az élelmiszereket meg tudjuk emészteni, de a sav túlzott jelenléte kellemetlen és veszélyes lehet. A tünetek általában evés után jelentkeznek. A diéta lényege, hogy olyan táplálékokat fogyasszunk, amelyek csökkentik a sav képződését.

Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének ajánlása:

Savtermelést befolyásoló ételek.

A gyomorsav pH értéke 1,3-3 között mozog. Számos étel, fűszer, konyhatechnika is hozzájárulhat, hogy nagyobb mértékű legyen a gyomorsav termelődés. Ilyenek pl. a zsíros, fűszeres ételek, bő zsiradékban sültek , vagy a füstölt, pácolt élelmiszerek.

A savas hatást erősíthetik a gyümölcssavtartalmú nyers gyümölcsök (savanykásabb alma , citrusfélék , gyümölcslevek , paradicsom . A narancs és a grapefruit levek pH-ja 3,2-3,6, az egyéb üdítőitalok pH-ja 2,8-3,5. Fogyasztásuk gyakran okoz panaszokat a betegeknek, így érdemes az alacsony savtartalmú – pl. alma, őszibarack – gyümölcsleveket választani.

A gyomor nyálkahártyáját irritálhatják egyes fűszerek: őrölt bors, csípős fűszerpaprika , mustár, curry, chili, torma stb.

A savtermelést kedvezőtlenül befolyásolhatja a csokoládé , a kávé , az üdítő italok és az alkohol , de a szénsavas ásványvíz is.

Savcsökkentő hatásúak lehetnek a magas fehérjetartalmú élelmiszerek (pl. tojás , csirkemell), cukormentes háztartási keksz és piskóta, kétszersült , korpás keksz, extrudált kenyerek , puffasztott gabonakészítmények, natúr sajtok, vaj és natúr vajkrémek, burgonya, rizs , tészta.

Ezek fogyasztása nem csak önmagukban javasoltak, de a savtermelést serkentő élelmiszerek után fogyasztva is hatásosak lehetnek.

A tej, tejszín, joghurt prosztaglandinokat tartalmaznak, amelyek gyulladáscsökkentő, immun- és sejtvédő hatást fejtenek ki a gyomornyálkahártya sejtekre nézve.

Forrás: https://mdosz.hu/

Scroll to Top